The Quireboys Live in London

Global Music

The Quireboys

Het regent de laatste tijd live albums die zijn opgenomen in Londen. Zo waren het vorige maand de artiesten zoals Down en King’ s X die een live album op ons los lieten. Nu is er ‘Live in London’ van de Britse band The Quireboys. De opnames van deze release werden gemaakt in de de legendarisch Marquee Club gedurende hun 'Monsters of Rock' tour in 2004. De band bestaat sinds 1984 en kende hun hoogtij dagen eind jaren tachtig, begin jaren negentig. De line-up bestond toen uit zanger John Grey, gitaristen Guy Griffin en Guy Bailey, toetsenist Chris Johnstone aangevuld met Nigel Mogg op de bass en Ian Wallace achter het drumstel. Het debuutalbum ‘A Bit of What You Fancy’ (1990) was een grote hit, het duurde echter tot 1993 voordat de opvolger ‘Bitter Sweet & Twisted’ uitkwam. Deze release deed het een stuk minder dan het debuut, waarna de band niet veel later uit elkaar viel. Door de jaren heen waren er nog een aantal pogingen om de formatie nieuwe leven in te blazen, deze waren echter van korte duur, maar sinds begin 2001 treed de band weer regelmatig op en werden er zelf enkele nieuwe album uitgebracht.

Wat betreft deze live cd, op zich klinkt het allemaal prima en weet de band op sommige momenten te vlammen, vooral als de band bekendere nummers als “Hey You”, “This Is Rock 'N' Roll”, “7 O'Clock" en "Sex Party” ten gehore brengt. De band klinkt prima en weet hun onvervalste rock met een groot enthousiasme en plezier te brengen zoals goed te zien is op de DVD die overigens qua tracklist niets verschilt van de cd. Zoals eerder vermeld vonden de opnames plaats in de Marquee Club in Londen, die qua grootte niet zoveel verschilt van de oude zaal van de Melkweg. De band blijkt dan ook in eigen land niet echt groot meer te zijn, want de zaal staat zo te zien voor slechts drie kwart gevuld en ook het balkon blijft leeg. Tijdens de ballad “I Don't Love You Anymore” lijkt het optreden wat in te zakken, maar daarna weet de band zich prima te herstellen.

Al met al weten de heren van The Quireboys nog steeds hoe ze een rock ’n roll feestje moeten bouwen, echter of er buiten hun thuisbasis Engeland nog veel fans van deze band rondlopen valt te betwijfelen. Maar mochten er nog fans van deze, overigens prima band zijn, dan halen ze deze release gewoon in huis.

01. C'mon
02. Misled
03. Hey You