The Prophecy 23 …To The Pit

Massacre Records

The Prophecy 23

De vier Duitse Brutal Thrash Maniacs van The Prophecy 23 komen met hun debuutplaat ‘…To The Pit’ in een tijd dat de thrash weer helemaal leeft. Ook bij deze band is de invloed van oude helden als Testament en Exodus goed te horen, maar ze geven er met hun hardcore en death metal invloeden toch hun eigen draai aan. Ze onderscheiden zich dan ook als “brutal thrash metal band” tussen alle hedendaagse thrashers, zoals Evile, Gama Bomb, Municipal Waste en Dew-Scented.

Op het eerste gehoor komt de plaat erg leuk over. Een erg strakke productie, goede muzikanten en een gezonde dosis humor in de teksten. De twee zangers wisselen elkaar goed af met hun totaal verschillende stijlen. Hoewel de eerste paar minuten wel wennen was om brute death grunts te horen over frisse thrash riffs. Vooral het openingsnummer ”B.T.M.” en de track “Immortal Attitude” blijven na de plaat een paar keer gedraaid te hebben aardig hangen. Wanneer je de plaat echter beter gaat beluisteren komen er toch ook nog wel wat puntjes van kritiek kijken. Namelijk, de nummers gaan meer en meer op elkaar lijken wanneer je de hele plaat achterelkaar luistert. Dit komt mede door het feit dat bijna elk nummer hetzelfde tempo heeft. Ook zijn niet alle riffs op de plaat even briljant en een aantal maal eindigen de riffs in een kleine anticlimax. Zoals in “From The Basement To The Pit”, waar je na het intro verwacht dat het nummer op hoog tempo verder gaat beuken, zakt het nummer in en gaan ze in mid-tempo verder. Wel een erg sterk punt van deze plaat is dat de nummers lekker compact zijn, maar toch gebeurt er een hoop in de nummers. Interessante breaks, degelijke solo’s en op z’n tijd leuke melodielijntjes.

Al met al hebben de jongens van The Prophecy23 een leuk debuutalbum neergezet. Het is zeker niet perfect (maar welk album is dat wel?!), maar er zit veel potentie in deze band en ik hoop nog meer van ze te gaan horen. (Bram Heijs)

01. B.T.M.-Brutal Thrash Maniacs
02. From The Basement To The Pit
03. A Backpack Full Of Fleshnacks