The Man Eating Tree Aqua

The Man Eating Tree

Het debuutalbum, getiteld ‘Vine‘ van het uit Finland afkomstige The Man-Eating Tree is op 27 september via Century Media Records uitgekomen. De band bestaat pas sinds 2009, en werd opgericht door voormalig Sentenced drummer Vesa Ranta, en aangevuld met gitarist Janne Markus (Poisonblack, guitars), zanger Tuomas Tuominen (ex-Fall Of The Leafe), bassist Mikko Uusimaa (Reflexion) en keyboardspeler Heidi Määttä (ex-Embraze). Het album werd opgenomen in de Mastervox Studio in Oulu, Finland onder leiding van producer Hiili Hiilesmaa (Him, Sentenced, Amorphis).

Al meteen vanaf het eerste nummer, “Lathing A New Man”weet de band een bijzondere sfeer neer te zetten en worden diepe, donkere riffs afgewisseld met sfeervolle passages, slepende gitaarpartijen en melodieuze zangpartijen. Ook het volgende “The White Plateau” is een sfeervolle song, waarop de band verder gaat met het emotionele “This Longitude Of Sleep” die de rustige kant van de band goed weergeeft. “King Of July” is vervolgens een catchy nummer, voorzien van vredige piano stukken, krachtige drumpartijen en stevige, uptempo riffs. “Of Birth For Passing” is vervolgens een zeer ontroerende song, voorzien van gevoelige zangpartijen van Tuomas Tuominen. Het catchy “Out Of The Wind“ is de eerste single van het album, de song is wat melodieuzer en meer ingetogen dan de rest van de songs. Begrijpelijk om deze track als single uit te brengen, maar de song het voor mij best wat steviger mogen klinken. Verder komen we dan nog de Moody Blues cover “Nights In White Satin” tegen. De band nam deze song op ter nagedachtenis aan de veel te vroeg overleden Miika Tenkula, voormalig zanger/gitarist van Vesa’s voormalige band Sentenced. De song is door de heldere vocalen van Tuomas Tuominen herkenbaar, maar door de stevige gitaarpartijen, vette drums en sferische keyboardklanken heeft de band er toch een eigen draai aan weten te geven. Tijdens “Instead Of Sand And Stone” bedient de band zich van zwaar gestemde gitaren, melodieuze vocalen en sfeervolle keyboardpartijen en mijn inziens een veel betere keuze als single. Het album wordt afgesloten met “Amended”, een van de langste songs van het album. Wat betreft de songs op het album, deze werden grotendeels geschreven door gitarist Janne Markus en de teksten zijn van de hand van bandleider Tuomas Tuominen.

Met ‘Vine’ heeft de band een zeer waardig album weten af te leveren, voorzien van atmosferische metal. Fans van het eerder werk van Sentenced, maar ook fans van bands als Katatonia, Ghost Brigade en Poisonblack moeten deze release zeker eens beluisteren. The Man Eating Tree zal overigens op 6 november live te zien zijn in het voorprogramma van het eveneens Finse Tarot, en wel in de Boerderij te Zoetermeer.

01. Lathing A New Man
02. The White Plateau
03. This Longitude Of Sleep