The Glitterati Are You One Of Us?

DR2 Records / Global Music

The Glitterati

De hardrockers van The Glitterati komen met binnenkort hun tweede studio album ‘Are You One Of Us?’. De formatie komt oorspronkelijk uit Leeds maar is nu verhuisd naar Londen en het debuutalbum van de band stamt uit 2003. De band heeft inmiddels in heel Engeland een redelijke fan-base weten op te bouwen. Dit nieuwe schijfje is geproduceerd door Matt Hyde (o.a. Gallows, Acroama, Trivium, Slipknot) en de muziek valt het beste te omschrijven als old school eighties glam- sleaze hardrock. De bands waarbij zij wel aardig zouden passen zijn onder andere The Wildhearts, Stooges, The Answer, Hardcore Superstar, Heaven’s Basement, Guns N’ Roses, Motley Crue en Backyard Babies.

Het album opent met het toepasselijke “Right From The Start”, waarbij blijkt dat de glam rock n’roll die de mannen maken doorspekt is met vleugjes metal en hardrock en het swingt en grooved aan alle kanten. Ook het tweede nummer “Fucks Me Up” is lekker opzwepend en neemt je mee naar een hoogtepunt. De zang is pittig en lekker rauw met hier en daar wat screams, maar zeker niet fantastisch en de gitaarpartijen klinken behoorlijk metal en vet. Over het algemeen bevatten de songs redelijk wat melodie en zijn ze erg catchy met een hoog meezing gehalte. De songteksten zijn echter ook niet van hoogstaand niveau, maar ze passen dan weer wel prima in de stijl van de muziek. Ze gaan vooral over sex, drugs, rock ’n roll en stukgelopen relaties. Toch is het een leuk album geworden met het strakke drumwerk en de vette riffs. Er staan snelle en langzamere songs op dus de afwisseling is er ook. De songs “Fight Fight Fight” en “Keeping Me Down” zijn zeker vette songs maar de zang valt toch tegen. Gitarist John Emsley laat horen dat hij lekker gitaar kan spelen. Tijdens “Can't Say No” is een hoofdrol weggelegd voor de heren Gaff en Emsley, met hun prima gitaarwerk. Bij “Too Many Girls” waan je jezelf bij een Motley crue show. Een heerlijk nummer waarin vooral bassist Baz Morrisons de hoofdrol verdient. Zijn funky basgeluid is heerlijk. Tijdens de song “Overnight Superstar” is het de beurt aan drummer Billy James die, eigenlijk tijdens alle nummers, puik en strak werk aflevert. Het zijn een stel energieke en gemotiveerde muzikanten bij elkaar. Het klinkt ook alsof ze het zelf erg leuk vinden, en zo hoort het! De wat mindere song van deze glimmende schijf is voor mij persoonlijk “You Can Be So Cruel”. Dit heeft jammer genoeg net die X-factor niet. “Shanty” is een ballad waarbij ook akoestische gitaar is te horen en natuurlijk hoort een band als deze minimaal 1 ballad op de cd te hebben. Dat is ze dus gelukt, de song bevat tevens prettig gitaarwerk en een rustpuntje op het album. Voor mij schiet “Cashcow” er echt uit op een positieve manier, lekker nummer met een lekker refreintje zeg!

‘Are You One Of Us?’ is dan ook gewoon leuke plaat met jaren 80 glam rock, al is deze schijf wel wat harder en steviger dan de voorgaande. Fans van bands als The Answer, Hardcore Superstar, Backyard Babies, Guns N’ Roses, Motley Crue en zo nog vele anderen in het genre zullen met dit album dan ook een leuk plaatje in huis halen. (Talitha Martijn)

Track List:
01. Right From The Start
02. Fucks Me Up