The Difference When Light Uncovers Grey

Battle Cat Productions

The Difference

The Difference is een Belgische band en bestaat al sinds 1996, ze begonnen ooit onder de naam Nasty Society. De cd die ik te bespreken krijg dateert al uit 2009, maar wist ons onlangs pas te bereiken. Omdat de band alles zo’n beetje in eigen beheer heeft genomen zoals ook het verzenden van de cd’s is dit dan ook niet zo verwonderlijk. Het album is opgenomen in de CCR Studio en geproduceerd door Kris Belaen en Svenchi (Aborted). Verder valt de band het beste omschrijven als technische, progressieve powermetal met redelijk wat thrash invloeden en ook de nodige dosis melodie.

Het album gaat van start met en kort instrumentaal intro in de vorm van het uptempo “Confused”. Tijdens het volgende “Into The Cold” is het gelijk de mooie cleane zang van Gerd Hanssens die opvalt. Verder klinkt het nummer energiek en vet en is de song voorzien van mooie arrangementen. “The Attic” daarentegen klinkt wat meer doomy en trager, maar is ook een fijn nummer met stevige riffs, krachtige drumpartijen en heerlijk solowerk van beide gitaristen. Vervolgens krijgen we een soort ballad achtig nummer, getiteld “Dolor Aeternus”, de song is tevens voorzien van enige verassende momenten. Een vet en duister nummer vinden we terug in de vorm van het krachtige “Caught In The Middle”. Dat de heren ook naar Iron Maiden hebben geluisterd kan je horen tijdens “The Awakening”. Maar tevens moet ik bij het beluisteren van de zanglijnen zo nu en dan ook aan Queensryche denken. Dit is een vet nummer met mijn complimenten voor het gitaarwerk. “Inner Turbulence” is dan weer een instrumentaal werkje, en zit behoorlijk goed in elkaar. Om het geheel nog meer af te wisselen hebben we tijdens “Delirious” te maken met meerdere zangstemmen. Ook bij “No Man’s Land” hoor je de Maiden invloeden goed terug. Tijdens het instrumentale “Contemplation” wordt er tevens gebruik gemaakt van mooie vioolpartijen die een mooie toevoeging zijn aan de song. Het laatste nummer “Buried In The Past” is een zeer pittig nummer dat wordt opgeleukt met fijn gitaarwerk. Wat me verder opvalt tijdens het beluisteren van het album is de is zanger Gerd Hanssens, deze levert een prima prestatie. Hij heeft een mooie stem die redelijk goed bij de muziek past. Ook kan hij emoties goed in zijn zang vertolken. Maar ook de gitaarsolo’s zijn lekker en melodieus en de tempowisselingen zijn ook volop aanwezig.

'When Light Uncovers Grey' is dan ook een lekkere plaat voor de liefhebber van melodieuze, sfeervolle en technische metal. Tevens is het album goed geproduceerd en ook het artwork van Gustavo Sazes (Kamelot, Arch Enemy, Isole) is geslaagd. Zo kan ik zeggen dat eigenlijk het hele album, lang niet slecht is en fans van stevige, technische en progressieve powermetal moeten deze band dan ook zeker eens een kans geven. (Talitha Martijn)

Tracklisting:
01. Confused
02. Into The Cold