The Damned Things Ironiclast

Universal Music

The Damned Things

The Damned Things is een vrij nieuwe band, echter de bandleden komen uit verschillende bekende bands zoals Fall Out Boy (Joe Trohman en Andy Hurley), Anthrax (Scott Ian en Rob Caggiano) en Every Time I Die (Keith Buckley). Deze ruim veertig minuten durende debuutschijf heeft de naam ‘Ironiclast’ meegekregen en de sound van de band is het best te omschrijven als melodieuze rock met een vleugje metal voorzien van prima gitaarwerk en melodieus zangwerk. De bandnaam The Damned Things is overigens geďnspireerd door de songtekst van de jaren zeventig hit "Black Betty" van Ram Jam. Het album zal op 10 december via Universal Music verschijnen.

Het album opent met de jaren zeventig rock georiënteerde song “Handbook For The Recently Deceased” die me qua gitaarwerk wat aan Volbeat doet denken. Verder is het een goede opwarmer voor de songs die volgen. Het volgende “Bad Blood” is vervolgens een stuk feller, en wordt de song voorzien van een stevige groove en blues getinte melodie. Tijdens “We’ve Got A Situation Here” beuken de heren er flink op los, de gitaren klinken mede door de drie gitaristen behoorlijk stevig en erg vet. Toch is de song ook erg catchy en doen de zangpartijen me zo nu en dan wat aan Metallica’s James Hetfield denken. Verdere uitschieters op het album zijn onder meer “A Great Reckoning” waarbij de band zich bediend van stevige, ruige gitaarpartijen en goed in het gehoor liggende refreinen. Het titelnummer “Ironiclast” is vervolgens een korte, maar krachtige song voorzien van fel gitaarwerk en agressieve zangpartijen van Keith Buckley. Het afsluitende “Blues Having The Blues” is vervolgens dan weer behoorlijk catchy en voorzien van een prima melodie en achtergrondkoortjes waarbij ik aan een mix van Volbeat en Thin Lizzy moet denken.

Muzikaal gezien heeft The Damned Things een sterk album afgeleverd, maar ik denk dat deze muzikanten nog wel wat meer van zichzelf hadden kunnen blootgeven. Dus iets meer fantasie en aandacht had net een klein beetje meer jeu aan het schijfje gegeven want de verschillende bandleden hebben toch genoeg bagage in huis. Dat neemt echter niet weg dat de band met ‘Ironiclast’ een erg lekker en catchy debuutalbum heeft afgeleverd. De productie lag in handen van gitaristen Rob Caggiano en Joe Trohman en het album klinkt als een Zwitsers uurwerk, loepzuiver en glashelder. Het geheel ligt dan ook gewoon lekker ontspannen in het gehoor. Verder bevat het album een nog eens hoog meezing gehalte waardoor iedereen die een beetje van rock en metal houd dit schijfje best zal kunnen waarderen. (Talitha Martijn)

01. Handbook For The Recently Deceased
02. Bad Blood
03. Friday Night (Going Down In Flames)