The Crown Doomsday King

The Crown

Na een split van 5 jaar is The Crown terug op het Zweedse death/thrash podium. Dit maal met een nieuwe zanger. Na Johan Lindstrand, eventjes Thomas Lindberg (ja het komt uit Zweden, he?), weer eventjes Lindstrand, hebben ze nu hopleijk met Jonas St lhammer, van onder andere God Macabre, een stabiele line-up. Dat resulteert in hun vijfde album, ‘Doomsday King’.

En ik moet zeggen, dat deze plaat net als zijn voorgangers, gewoon een kwalitatief hoogwaardige plaat geworden is. Pakkende riffs, snelle drums en aggressieve zang zijn de elementen die op dit album de hoofdtoon voeren. Na een rondje in de CD-speler headbang je de nummers al lekker mee. Plus dat er af en toe gewoon een lekkere solo doorheen gegooid wordt, zoals in “Age of Iron”. Alsof de tijd gewoon stil heeft gestaan sinds 1999. De songs zijn lekker behapbaar, niet te kort en niet te lang en ze worden gesteund door een prima productie. Stålhammer klinkt ongeveer als zijn voorgangers en dat past prima bij deze muziek, hij is nooit storend aanwezig en geeft de muziek met zijn aggressieve stem net dat zetje waardoor je er goed op uit je dak kunt gaan. De productie is prima in orde, niet te modern, alhoewel de drums af en toe wat plat klinken.

Verder is deze plaat vooral te vergelijken met At The Gates ten tijde van ‘Slaughter Of The Soul’, waar ze zich niet voor hoeven te schamen. Met knallers als “Angel of Death 1839”, “Age of Iron” en “Desolation Domain” staan er genoeg nummers op met een eigen smoel. Origineel is het allemaal niet, maar de uitvoering is prima. Dus als je van Zwedo-Death-Thrash houdt weet je voldoende. Andere luisteraars zouden deze plaat eens een kans moeten gunnen, als bijvoorbeeld de laatste Slayer je een beetje tegenviel en je Legion of the Damned bijvoorbeeld ook wel tof vindt. (Koos van Marle)

75/100

01.Doomsday King
02.Angel Of Death 1839