The Antikaroshi Per/Son/Alien

Exile On Mainstream Records / Suburban

The Antikaroshi

Onlangs kreeg ik het album ‘Per/Son/Alien’ van het Duitse The Antikaroshi in de bus om van een gepaste review te voorzien. Ik ben echter totaal onbekend met deze band en dat is ook omdat deze band op Exile On Mainstream label zit niet zo verwonderlijk. De meeste bands op dit label zijn nu eenmaal niet makkelijk te omschrijven of in een hokje te plaatsen. Zo ook dus The Antikaroshi, want de band weet op een zeer eigenzinnige manier post-hardcore met hardcore, punk, psychedelische rock te mixen. Het album werd overigens slecht in vier dagen opgenomen, waarbij de mix en mastering in handen lag van het Nikolaus Chaos Audio Production team.

Het album gaat van start met het bass georiënteerde “Retep”. Op zich een prima song, het gaat vervolgens verder met “Bernays “, een song waar de band al wat meer experimenteert. Wat verder opvalt aan de songs op het album is dat de basspartijen duidelijk aanwezig zijn, voor mij in ieder geval een pluspunt. Daarnaast wordt er vervolgens ook nog eens geëxperimenteerd met diversen samples, keyboards en diversen lagen met verschillende vocalen. Het is voor mij dan ook een bijna onmogelijke opgave om alle songs stuk voor stuk te gaan omschrijven.

Al met al is ‘Per/Son/Alien’ een album voor de liefhebber, fans van experimentele klanken, waarbij nogal eens een raar luchtje aanzit moeten deze release maar eens gaan beluisteren. Fans van de band weten echter genoeg en halen zo snel mogelijk het album al dan niet op vinyl in huis. Ben je op zoek naar hapklare brokken om lekker uit je dak te gaan, dan kun je deze release dan ook het beste aan je voorbij laten gaan.

01. Retep
02. Bernays
03. Quandt