Terminal Tree Of Lie

Revolution Records / Witchinghour Productions

Website :Terminal

Terminal is een Poolse, alternatieve, progressieve band die onlangs hun debuutalbum ‘Tree Of Lie’ uit hebben gebracht via het eveneens Poolse Revolution Records. De band noemt zelf invloeden van bands als Planet X, Dream Theater, Sevendust, Pain of Salvation en zelfs Unearth en Killswitch Engage maar een band die ik daar zeker aan toe wil voegen is Linkin Park.

Het album gaat van start met instrumentale “The Beginning”, de song is voorzien van een rustig piano intro waarna de rest van de band invalt en de song overgaat in het nummer “Afterlife”. De song bevat pakkende, progressieve melodielijnen voorzien van uptempo riffs en mooie zangpartijen van Daniel Moszczynski. Ook het volgende “Mind Destruction” is voorzien van melodieuze zangpartijen, enerverend gitaarwerk en mooie piano geluiden. Het gitaarwerk tijdens “Brand New Sin” is erg goed, de song doet me overigens erg aan Dream Theater denken en dat is zeker een compliment voor de band. Luister ook eens naar het degelijke “Deep Inside”. Vervolgens krijgen we de semi-ballad “The Maze“ voorgeschoteld, waarbij zanger Daniel Moszczynski begeleidt wordt door een saxofoon en piano, waarbij naarmate de song verstrijkt, de rest van de band invalt om daarna opnieuw rustig te eindigen. Verdere uitschieters op het album zijn onder meer het stevige, uptempo “Evil Machine” en het ingetogen “Tree Of Lie”. Het album wordt overigens afgesloten met het instrumentale “The End”, dat natuurlijk naadloos aansluit bij de opener van het album.

Met ‘Tree Of Lie’ heeft Terminal een zeer degelijk, verassend debuut weten af te leveren. Het album vergt echter wel een aantal luisterbeurten, maar dit kan alleen maar als positief iets worden gezien. De Productie van het album is prima en met een totale tijdsduur van net geen vijftig minuten mogen we zeker niet klagen. Fans van alternatieve, progressieve rock en van eerder genoemde band moeten dit album dan ook zeker eens een kans geven.

01. The Beginning
02. Afterlife
03. Mind Destruction