Tankard Vol(l)ume 14

AFM Records

Tankard

Naast de grote drie Duitse thrashbands had je nog altijd het kleinere, bierdrinkende broertje in de vorm van Tankard. Lekker simpele thrash, gecombineerd met teksten over het goudgele gerstennat deden het natuurlijk altijd goed, zeker ook bij onze Duitse bieren. Tenslotte zeggen die altijd: kein gelül, drei bier! Of in dit geval 14, want met deze plaat brengen de heren alweer de 14e langspeler uit. Dus om deze recensie optimaal te schrijven heb ik er maar een biertje bijgenomen en sta er helemaal klaar voor om mee te schreeuwen.

Eh, wacht eens even. Er gaat hier iets mis... Het eerste nummer ‘Time Warp’ klinkt precies als Tankard (op het introotje na), maar... ik hoor niks over bier! Voor de rest is de tekst uiterlijk vermakelijk, over teruggaan in de tijd en jezelf neerschieten, tijdreisparadox en alles. ‘Rules For Fools’ gaat gelukkig wel al weer over drinken en er is zelfs een clip voor opgenomen. En daarin is dan het tweede schokkende feit te vinden: Gerre is enorm afgevallen. Was een van de boegbeelden van een Tankard-optreden niet zozeer Gerre zelf maar zijn gigantische pens, is dat iets van verleden tijd. Als je de video bekijkt zien we een magere, bijna uitgemergelde Gerre, zonder gigantisch biervat onder zijn t-shirt. Wat betreft gezondheid vast een enorme stap vooruit, maar qua herkenbaarheid een stap terug. Vermoedelijk gaat het nummer ‘Fat Snatchers (The Hippo Effect) dan ook over zijn afvallen. Gelukkig blijft de muziek wel altijd van hetzelfde standaard. ‘Black Plague’ is ook een erg vermakelijk deuntje, tezamen met de maatschappij-kritische teksten (Black Plague, the meaning of BP) maken het dan ook een prima live-nummer om lekker mee te bleren en op rond te deinen met je halve liters bier. En dat blijft toch wel de kracht van Tankard. Het is niet ingewikkelde thrash, maar wel vermakelijke, no-nonsense hakken en beuken met hier en daar wat melodie. Zoals bijvoorbeeld in het refrein van ‘The Agency’. Verdere humor zoals we gewend zijn vinden we bij ‘Brain Piercing öf Death’ en ‘Beck’s in the City’. Voor de wat serieuzere noot eindigt het album dan weer met ‘Condemnation’ over de invloed van de media en ‘Weekend Warriors’ over het saaie werk met het weekend als enig uitlaatklep.

Tankard is in muzikaal opzicht geen spat veranderd. Nog steeds laten de heren dezelfde simpele thrash horen die we al jaren van hun gewend zijn. Wat dat betreft ligt hun grootste verandering dan ook in de teksten, die wat meer maatschappijkritisch zijn dan voorheen. Al met al blijft dit een vermakelijk album van de heren, maar iets anders waren we dan ook niet gewend. (Thomas van Golen)

01. Time Warp
02. Rules For Fools
03. Fat Snatchers (The Hippo Effect)