Sworn Amongst Severance

Rising Records

Website : Sworn Amongst

Het inmiddels derde album van het Engelse Sworn Amongst heeft de titel ‘Severance’ meegekregen en zal op 15 februari via Rising Records verschijnen. Het album is de opvolger van het in 2008 verschenen ‘And So It Begins’. Ook dit album staat weer vol met een tiental Amerikaans georiënteerde thrash nummers zonder al te veel variatie en dat is nu net waar het aan ligt bij Sworn Amongst, gebrek aan originaliteit en een eigen karakter.

Het album opent nog veelbelovend met het enigszins groovende “Severance”, een moderne thrash song voorzien van brute zangpartijen van Liam Liddell, verder is de song voorzien van vele riffs en en tempowisselingen. Het volgende “Denounced” hakt er stevig in, de song is dan ook voorzien van een lekker tempo, alleen wat betreft het solowerk wat beide gitaristen ons hier voorschotelen is een beetje aan de magere kant. Ook de volgende songs mis ik eigenlijk iets de band weet wel hoe men riffs moet schrijven maar om ze tot een geheel te smeden wordt voor het gemak maar even vermeden en Sworn Amongst weet dan op slecht weinig momenten echt te vlammen. Tegen het einde van het album weet de band zich dan nog enigszins te herpakken met het uitstekende “The Storm”, een groovende song waar het tempo net wat lager ligt dan de rest van het materiaal op het album.

Met ‘Severance’ heeft Sworn Amongst opnieuw een degelijk album afgeleverd, echter of de band hiermee nieuwe fans zal winnen betwijfel ik. Maar voor wie niet genoeg kan krijgen van gerecyclede Pantera achtige riffs uit de midden jaren negentig haalt met deze release een prima album in huis.

01. Severance
02. Denounced
03. Out Of Line (Scathing Injustice)