Svartsot Mulmets Viser

Napalm Records

Website : Svartsot

Het nieuwe album van Svartsot heeft de titel ‘Mulmets Viser’ meegekregen en zal op 26 maart via Napalm Records uitkomen. Svartsot werd in 2005 opgericht en het debuutalbum ‘Ravnenes Saga’ stamt uit 2007. Echter een jaar na deze release stapte zowat de hele band op en bleef alleen gitarist Cris J.S. Frederiksen over. Het scheelde dan ook niet veel of de band had het niet gered. Maar niet getreurd moet Cris gedacht hebben, want hij heeft inmiddels een geheel nieuwe band verzameld waarmee het nieuwe album werd geschreven en opgenomen.

Deze Denen maken melodieuze death metal met folk en Viking invloeden, vooral door gebruik van de gitaren, fluiten en mandoline waarbij het geheel aan elkaar wordt gezongen door een niet al te diepe gruntstem. De band opent sterk met “Æthelred” en dat is natuurlijk altijd positief. Vooral de mandoline neemt een goede plaats in tijdens dit nummer. Tijdens “Lokkevisen” horen we geen fluit, die overigens in de rest van de songs op het album duidelijk aanwezig is maar toch is het een heerlijk vet nummer. Dan hebben we het zeer huppelbare nummer “Havfruens Kvad”. Bij “Højen på glødende Pæle” krijgen we het betere gitaarwerk te horen. Het vijfde nummer “Pa Odden Af Hans Hedenske Svaerd” heeft een heerlijk ritme dat een beetje polka achtig is. Deze song doet mij dan ook een beetje aan Finntroll denken, typerend voor het genre natuurlijk. Een van de mooiere nummers is het semi akoestische “Den Svarte Sot” met mooie tempowisselingen en goede zang. Tijdens “Kromandens Datter” is de hoofdrol opnieuw weggelegd voor de mandoline om met het volgende “Grendel” gaat de band er nog eens stevig tegenaan te gaan. Tegen het einde van het album komen we dan nog het beukende en hakkende “Jagten” tegen waarop het album wordt afgesloten met “Lindisfarne” en het slepende “I Salens Varme Glød“.

Kortom ‘Mulmets Viser’ is makkelijk aan te schaffen als je van folk metal houd. Toch moet ik zeggen dat er inmiddels wel heel veel bands in dit soort genre rondlopen. Zo klinken de sommige gitaarpartijen wel een beetje als Amon Amarth en is het huppel gehalte van bands als Finntroll wel erg aanwezig. Daarom kan ik dit album dan ook niet echt heel interessant of vernieuwend noemen, maar slecht is het helemaal niet. Voor de fans van bands als Finntroll, Eluveitie en Amon Amarth zal het echter smullen zijn en zal er tevens een speciale digipack editie verschijnen met twee extra bonus tracks. Op 26 maart kan je het allemaal zelf beleven, want dan zou deze glanzende schijf in de winkel moeten liggen. (Talitha Martijn)

01. Æthelred
02. Lokkevisen
03. Havfruens Kvad