Suma Ashes

Regain Records / Suburban

Suma

Op 24 juni is het derde volwaardige album van de Zweedse doom metal band Suma verschenen. Het album heeft de titel ‘Ashes’ meegekregen en is de opvolger van het in 2006 verschenen ‘Let The Churches Burn’. Naast de reguliere cd versie zal er tevens een gelimiteerde 2LP versie verschijnen via Throne Records. Deze LP versie zal tevens de bonus track, getiteld “Wornout... Marked For Death... Burn Your Flag!” bevatten.

Het album opent met het “Headwound“, een trage song die maar moeilijk op gang lijkt te komen, want pas na een minuut of drie krijgen we wat zang te horen. Vervolgens gaat het nummer naadloos over in het ruim dertien minuten durende “Ashes”, een song die opnieuw erg traag van start gaat. Dit keer moeten nog langer wachten op enige zangpartijen die slechts sporadisch voorbijkomen. Ook tijdens de volgende tracks komen er niet echt spannende momenten voorbij, de riffs zijn traag, de zang is slechts zo nu en dan aanwezig en de langdradige drone tempo’s missen de eigenlijk wel gewenste opbouw en spanning. Verder weet de band mijn aandacht niet vast te houden, of het moet tijdens het afsluitende “War On Drugs” zijn, waar de band nog een enigszins experimenteel, industrial geluid weet te produceren.

Met slechts vijf songs in een tijdsbestek van net iets meer dan een uur weet de band een hoog gemiddelde te scoren. Het album werd overigens geproduceerd door Billy Anderson (Neurosis, Melvins, High On Fire) en fans van trage doom weten dan ook genoeg en halen deze release in huis.

01. Headwound
02. Ashes
03. Orissa