Steve Hackett Out Of The Tunnel’s Mouth

InsideOut Music / EMI Music

Steve Hackett

Steve Hackett kennen we natuurlijk als gitarist van de Engelse rockband Genesis waarmee hij tussen 1970 en 1977 op zo’n acht albums te horen was. Hierna was de tijd rijp voor een solocarrière en Steve heeft inmiddels meer dan twintig solo albums op zijn naam staan en tevens was hij te horen als gastmuzikant op tientallen albums van artiesten zoals Neal Morse, Nick Magnus en John Wetton om er enkele te noemen. Het nieuwste soloalbum van Steve heeft de titel ‘Out Of The Tunnel’s Mouth’ meegekregen en zal op 3 mei via InsideOut Music verschijnen. Het album was echter al geruime tijd klaar en was sinds oktober 2009 al verkrijgbaar via de officiële website van Steve.

Het album opent met het melancholische “Fire On The Moon”, de song is voorzien van rustige, sferische passages en bevat kalme, bijna fluisterende zangpartijen. Verder springt het refrein er door enkele intense gitaarpartijen behoorlijk uit. Het volgende “Nomads” gaat van start met een Spaans aandoend akoestisch intro, de zangpartijen zijn rustgevend. Halverwege de song worden er nog wat elektrische gitaarpartijen toegevoegd, maar echt stevig gaat het er nooit aan toe. “Emerald And Ash” is een mooie rustige ballad waarbij je gemakkelijk kunt wegdromen. De song klokt net geen negen minuten maar is daarmee de langste track van het album. Steve Hackett wordt op deze release bijgestaan door een aantal zeer kundige muzikanten, luister maar eens naar het instrumentale, uptempo “Tubehead” waar de band pas echt los gaat. “Sleepers” is voorzien van een akoestisch intro waarna de song verder gaat met rustige vocalen, dromerige melodieën, halverwege gaat het er wat steviger aan toe waarna de song een wat vreemde draai krijgt, en waarbij ik aan soundtrack van een film moet denken. Het korte “Ghost In The Glass” heeft ook weer wat Spaans in zich, waarna het album wordt voortgezet met het enigszins bluesy, maar donkere “Still Waters” voorzien van spetterend gitaarwerk van Steve Hackett zelf. Het album wordt afgesloten met het oosters getinte “Last Train To Istanbul” waarbij veel gebruik wordt gemaakt van akoestische gitaren, fluiten en orkestrale passages waarbij de vele gastmuzikanten een grote rol spelen.

Al met al weet Steve Hackett met dit album te overtuigen. De songs zijn voorzien van de nodige variatie en Steve weet op de juiste momenten stevig te rocken. De productie is verder prima in orde en klinkt dan ook zeer natuurlijk. Verder is het album over het algemeen voorzien van een melancholische boventoon maar dat neemt niet weg dat ‘Out Of The Tunnel’s Mouth’ een prima rock album is geworden.

01. Fire On The Moon
02. Nomads
03. Emerald And Ash