Starve Wasteland

Badger Records

Starve

Starve is een sludge band uit Utrecht en omstreken waarbij het geluid van de band werd geïnspireerd door bands als Eyehategod, Iron Monkey, Buzzoven, Grief, Crowbar en The Allman Brothers Band. De band bestaat onder meer uit voormalig leden van acts als Eye Of Judgement, Grindpad, Darkdayrising, Civil Terror en Insult. Na het uitbrengen van succesvolle demo komt Starve nu met het debuutalbum ‘Wasteland’ dat op 10 september via Badger Records als gelimiteerde uitgave op vinyl is uitgekomen.

Het album gaat van start met het zompige “This Town Is Dead”. Wat vooral opvalt is dat het tempo niet al te hoog is, de basslijnen er dik bovenop liggen waarbij de band goed naar een band als Black Sabbath heeft geluisterd. Ook de volgende nummers liggen een beetje in hetzelfde straatje van typische laaggestemde, midtempo sludge voorzien van een drassig geluid en drijvend op een donkere ondergrond. Waar ik echter wat minder over te spreken ben is de schreeuwerige zang. Deze is gewoon net wat te eentonig en ook net niet krachtig genoeg zoals goed merkbaar is tijdens bijvoorbeeld het wat krijserige “Fill The Void”. Tijdens het langzame “Wasteland” krijgen we vervolgens een diepe, donkere klaagzang over ons uitgestort. Verdere hoogtepunten op deze release zijn voor mij het enigszins afwijkende “Einzelgänger” en de Southern getinte Billie Holiday cover “Strange Fruit”. Tijdens het afsluitende “Starve”gaat het tempo wat omhoog en ligt de Black Sabbath sound er weer dik bovenop, maar dat mag de pret zeker niet drukken want muzikaal zit het allemaal goed in elkaar.

Al met al heeft Starve met ‘Wasteland’ een prima debuut afgeleverd. Met net wat meer variatie en durf zal de band bij een eventueel volgend album nationaal en internationaal dan ook hoge ogen kunnen gooien binnen de sludge scene.

01. This Town Is Dead
02. Preachers Without Faith
03. Stuck