Spiritual Beggars Return to Zero

InsideOut Music

Spiritual Beggars

Fans van het Zweedse Spiritual Beggars hebben de laatste jaren wat geduld moeten hebben want de band was niet vaak live te zien en het laatste wapenfeit, het album ‘Demons’ stamt alweer uit 2005. Maar er is goed nieuws want op 30 augustus is het nieuwe album ‘Return to Zero’ via InsideOut Music verschenen. Voor degene die de band niet kennen, Spiritual Beggars is een hard rock/stoner metal band die in 1993 is opgericht door Michael Amott (Arch Enemy, Carcass). De band bestaat naast Michael onder meer uit Carcass collega, Sharlee D'Angelo (Bass), Opeth’s Per Wiberg (Keyboards, Piano) en Firewind zanger Apollo Papathanasio, die de onlangs opgestapte Janne Christoffersson (Grand Magus) vervangt. ‘Return to Zero’ is inmiddels het zevende album van de band en het eerste album in ruim vijf jaar, maar door het drukke schema van de verschillende bandleden is dit natuurlijk niet zo verwonderlijk.

Na het vertrek van zanger Janne Christoffersson, (om zich volledig op zijn ander band Grand Magus te storten) was het afwachten. Het was dan ook wel even schikken voor de fans van de band, want niemand minder dan Firewind zanger Apollo Papathanasio zou voortaan de zangpartijen voor zijn rekening nemen. Echter na het beluisteren van het album blijkt Apollo een zeer geschikte zanger te zijn alsof hij al jaren bij de band zit ondanks dat de powermetal van Firewind niet echt aansluit bij de stoner van Spiritual Beggars. Natuurlijk heeft Apollo de zangpartijen van de nodige melodie voorzien, maar dat kan alleen maar als een positief punt gezien worden. Na een kort intro in de vorm van “Return to Zero” gaat het album verder met “Lost In Yesterday”, een stevige, melancholische song voorzien van krachtig gitaarwerk en prima zangpartijen van Apollo.. Ook het volgende “Star Born” is voorzien van vette gitaar riffs, hakkende gitaarpartijen en uitstekend drumwerk. “The Chaos Of Rebirth“ barst vervolgens van de tempowisselingen, en is daarmee een lekker en gevarieerd nummer. “We Are Free”doet de jaren zeventig en tachtig herleven, de slepende riffs doen zo nu en dan wat aan Black Sabbath denken en ook het sologedeelte van Michael Amott, waarbij toestenist Per Wiberg het zo nu en dan overneemt mag er wezen. Voor de wat gevoelige metalfan staat ook op deze schijf een ballad in de vorm van “Spirit Of The Wind”, voorzien van een mooi openingsstuk. “Coming Home“ is dan weer een stevige song waarbij je moeilijk stil kan blijven zitten. Een van de betere en snellere vette songs is “A New Dawn Rising“ dat een heerlijk tempo heeft en toch ook catchy is. Het bluesy “Believe In Me” is dan weer voorzien van vette riffs. Tegen het einde van het album komen we dan nog het donkere “Dead Weight” tegen waarna het album wordt afgesloten met het van ene mooi piano intro voorziene “The Road Less Traveled“. De song is opnieuw een soort van ballad, voorzien van een gevoelige zangpartijen van Apollo Papathanasio.

Spiritual Beggars weet op dit nieuwe album hun eigen stijl te behouden en toch ook wat te flirten met andere genres. Zo hoor ik af en toe bijvoorbeeld wat meer metal invloeden op de gitaren dan voorheen. De mix en productie zijn erg degelijk en de gitaarriffs komen goed tot hun recht zonder erg aanwezig te zijn. Ook staat de Hammond van Per Wiberg goed in de mix. De zang is iets anders maar heeft zeker mijn goedkeuring, Apollo Papathanasio zingt prima en past keurig bij de stijl van de rest van de Spiritual Beggars. Kortom, als je liefhebber bent van hardrock gemixt met stoner en alles wat daarbij in de buurt komt, kan je deze plaat zeker aanschaffen. Het is een leuke schijf geworden waarmee de band doorgaat op de weg die ze al wat jaren bewandelen. (Talitha Martijn)

01. Return To Zero (Intro)
02. Lost In Yesterday
03. Star Born