Soulfly Omen

Roadrunner Records

Soulfly

De mannen van Soufly zijn terug met inmiddels alweer het zevende album. Het album heet ‘Omen’ en is op 25 mei 2010 uitgekomen. Het album bevat 11 nieuwe nummers van de band. Verder bevat de limited edition nog 2 extra nummers die opnieuw zijn opgenomen. Op deze nummers zijn met name de drums opnieuw opgenomen. En dit keer door de zoons van Max Cavalera opnieuw ingespeeld. Helaas staan deze nummers niet op het album dat ik ontvangen dus het is gewoon een feitje dat ik kan mede delen.

Soulfly behoeft verder geen introductie. Maar toch voor de gene die de band niet kennen een klein stukje geschiedenis van de band. De band is in 1997 opgericht door Max Cavalera. Max was de zanger en gitarist van de metal band Sepultura, de band die hij in 1996 de rug toekeerde. De band heeft vervolgens zes albums uitgebracht waarna Max iets wou doen voor zijn hardcore fans. Daarom heeft hij in 2007 de band Cavalera Conspicary opgericht, samen met oud Sepultura drummer Igor Cavalera. Soulfly is altijd blijven bestaan en komen in 2010 met hun nieuwste album ‘Omen’. Ze zijn begonnen met het opnemen van het album in november 2009 en komt dan eindelijk in mei 2010 uit. De nummers hebben de vibe zoals we van Soulfly gewend zijn. Het eerste nummer genaamd “Bloodbath & Beyond” is een snel en heftig nummer die het album geweldig opent. De riffs zijn snel en drums vullen het goed aan. De zang van Max is goed en past goed bij het nummer. Op het tweede nummer, genaamd: “Rise of the Fallen” is een zang te horen die ik eerst niet goed plaatsen kon. Het is te hoog en te scream achtig voor Max. Maar na wat research kwam ik er achter dat Greg Puciato van The Dillinger Escape Plan een gast rol heeft wat betreft de zang. Het is goed nummer waar de zang van Greg goed bij past. Het geeft toch een aparte vibe aan het nummer en het hele album. Een ander nummer met een guest appearance is “Lethal Injection”. Op dit nummer is de zanger van Prong, Tommy Victor, te horen. Ook dit nummer vast weer goed bij het geheel en tilt het totale album toch op een hoger niveau. Op het album staat tevens een hommage aan seriemoordenaar, necrofiel en kannibaal Jeffrey Dahmer. Hij heeft in zijn leven ten minste 17 mensen op de meest gruwelijke manier omgebracht. Als je goed naar de tekst luistert dan word het verhaal verteld van zijn daden en wat voor zieke geest deze man had. De nummers zitten strak in elkaar en zijn goed gearrangeerd. Geen enkel nummer lijkt op elkaar maar past wel precies in de stijl van Soulfly. Heftig, hard en soms toch nog melodisch. Het hele thema van het album is toch wel duister met nummers zoals: “Lethal Injection” , “Jeffrey Dahmer” , Off With Their Heads” & “Vulture Culture”. Als je de band een beetje kent dan weet je ook dat er op elk album het nummer “Soulfly” staat. In dit geval is dat dus “Soulfly VII”. Dit instrumentale nummer is kalm en doet een beetje zweverig aan. Het nummer is echt een goed stukje muziek waarin het uiterste uit de instrumenten wordt gehaald.

Al met al is het een goed album dit perfect in het rijtje van eerder albums van Soulfly past. De mannen mogen trots zijn op dit stukje werk. De echte metal fan zal toch echt dit album in zijn kast moeten hebben staan. Ik kan in ieder geval niet wachten om het origineel met bonus tracks in mijn handen te krijgen. (Bernard Bruins)

01. Bloodbath & Beyond
02. Rise Of The Fallen
03. Great Depression