Sons Of Liberty Brush – Fires Of The Mind

Sons Of Liberty

Sons Of Liberty is het nieuwe project van Iced Earth’s meesterbrein Jon Schaffer. Dit nieuwe project is niet zomaar een project maar een heel concept. Volgens eigen zeggen is dit project dan ook niet om meer cd’s, T-shirts en tickets te verkopen maar om iedereen wat meer bewust te maken van de hedendaagse politiek. Verder weet Jon toe te voegen dat dit project de mensen wakker moet schudden, en om hen met elkaar te laten debatteren en om meer kennis op te doen van de hedendaagse wereldse problematiek. Op de website van de band is het album gratis te downloaden, het gaat hier om een waar platform met bijbehorende website met aanverwante documentaires. Het doel van Jon’s Sons of Liberty is dan ook het kweken van een kritische kijk op de politiek.

Als we nog even in de geschiedenis duiken was The Sons of Liberty een politieke groepering die bestond uit Amerikaanse Patriotten die ergens in 1765 is ontstaan in de Noord Amerikaanse Britse Kolonies. Deze groep, onder aanvoering van Samuel Adams, Paul Revere, en John Hancock verzette zich fel tegen de tirannie van de kolonisten wat uiteindelijk resulteerde in de Amerikaanse revolutie. Wat betreft het muzikale vlak, de sound van dit project ligt natuurlijk in het verlengde van Iced Earth. Natuurlijk is dit niet zo verwonderlijk want voor beide bands schrijft Jon de muziek. Luister bijvoorbeeld maar eens naar opener “Jeckyll Island”, of het volgende “Don't Tread On Me” dat zomaar op het album ‘The Glorious Burden’ hadden kunnen prijken. Ook de volgende nummers zijn degelijke powermetal songs, voorzien van sterke riff, uitstekend solowerk en waarbij de zangpartijen, niet geheel onverdienstelijk zijn ingezongen door Jon zelf. Wat verder opvalt tijdens het rustige “Our Dying Republic” is dat de zangpartijen van Jon nogal wat weg hebben van Queensryche’s Jeff Tate. Natuurlijk bevatten de nummers over het algemeen een politieke boodschap, maar dit vormt geen belemmering. De teksten zijn dan ook behoorlijk pittig, zoals tijdens “False Flag” waar enkele speeches van Hitler, Bush en Obama aan elkaar gekoppeld worden. Tevens worden de songs vaak voorzien van samples van politici als Abraham Lincoln en Bush zoals aan het begin van “Indentured Servitude”. Ook het volgende “Tree Of Liberty” bevat enige Queensryche invloeden, waarop “Feeling Helpless? “ een gevoelige snaar weet te raken. Ook het volgende “The Cleansing Wind” is een rustige balladachtige song, voorzien van akoestische gitaarpartijen en melodieuze zang. Het album wordt vervolgens afgesloten met het stevige “We The People” dat muzikaal nog het meest bij Iced Earth in de buurt komt.

Met ‘Brush – Fires Of The Mind’ heeft Jon Schaffer muzikaal een sterk album afgeleverd voorzien van de nodige afwisseling. Echter tekstueel heeft Jon enkele zeer gevoelige punten aangesneden en worden de teksten voorzien van veel patriottische waarin de Amerikaanse grondwet duidelijk word genoemd. Het is natuurlijk mogelijk om hier doorheen te luisteren, maar eerlijk gezegd ben ik geen fan van het mixen van metal en politiek. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de aangesneden thema’s een stuk interessanter zijn dan de gemiddelde metalsong. Fans van Iced Earth twijfelen dan ook geen moment en halen deze release in huis want dit album zal hun zeker kunnen bekoren. (Eugene Straver)

01. Jeckyll Island
02. Don't Tread On Me
03. False Flag