Solution .45 For Aeons Past

AFM Records / Rock Inc.

Solution .45

Het debuutalbum van de moderne, progressieve metal band Solution .45 heeft de titel ‘For Aeons Past’ meegekregen en is op 9 april via AFM records verschenen. De Zweedse / Finse formatie is opgericht door Christian Älvestam, voormalig zanger bij Scar Symmetry samen met Jani Stefanovic (Miseration, Essence Of Sorrow). De line-up werd vervolgens gecompleteerd met onder andere gitarist Tom Gardiner (Hateform, ex-Mors Principium Est), bassist Anders Edlund (Angel Blake) en drummer Rolf Pilve (Miseration, Essence Of Sorrow). Verder is op het debuutalbum van de band tevens toetsenist Mikko Härkin (Cain's Offering, ex-Sonata Arctica, ex-Kotipelto), te horen, maar deze schijnt alweer uit de band te zijn.

Het album opent met het degelijke “The Close Beyond”, de song is voorzien van rauwe riffs, epische passages, vele tempo wisselingen en veelal progressieve invloeden. Natuurlijk liggen ook de vergelijkingen met Scar Symmetry erg voor de hand, maar wat wil je met zanger Christian Älvestam in de gelederen. Christian weet zijn cleane zangpartijen op de juiste wijze te doseren met krachtige grunts, waardoor de songs al voorzien worden van de nodige variatie. Ook de volgende songs bevatten dezelfde ingrediënten en zijn veelal voorzien van krachtige riffs en mooie solopartijen. Snelle powerakkoorden wisselen elkaar dan ook in hoog tempo af. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Wirethrone”, of het krachtige “On Embered Fields Adust”. De teksten op het album werden overigens geschreven door niemand minder dan Mikael Stanne (Dark Tranquillity), die tijdens “Bladed Vaults” tevens een stukje meezingt. Het klapstuk van het album komen we vervolgens tegen in de vorm van het ruim vijftien minuten durende slotakkoord “Clandestinity Now”.

Met ‘For Aeons Past’ heeft Solution .45 een degelijk visite kaartje afgegeven. Het album werd opgenomen in de Panic Room studios en de productie lag in handen van Thomas Johansson die het album van een helder, fris en modern geluid heeft voorzien. Fans van moderne, melodieuze death metal voorzien van een vleugje progressieve invloeden en fans van het voormalige werk van Scar Symmetry moeten dit album dan ook zeker eens gaan beluisteren, of meteen in huis halen.

01. The Close Beyond
02. Gravitational Lensing
03. Through Night-Kingdomed Gates