Solefald Norrøn Livskunst

Indie Recordings

Solefald

Ik moet heel eerlijk zijn, maar deze band is altijd een beetje langs mij heen gegaan. Ik vermoedde altijd, op de hoezen afgaand, een soort heavy metal of op zijn best viking bandje voor mijn oren te krijgen. Nu blijkt niets minder waar. Dit is avant-garde tot en met. Indie Recordings heeft met Solefald haar 7e plaat, Norrøn Livskunst een hele interessante plaat uitgebracht.

Want waar ik meestal wel binnen drie of vier luisterbeurten snap of ik een plaat goed vind of niet, is dat na luisterbeurt 10 nog steeds een raadsel. Het is zeker geen makkelijke plaat, maar het is ook zeker een goede plaat. Denk ik. Het is in ieder geval een plaat voor wie het latere Enslaved en Emperor werk nog niet raar genoeg is. Er zit van alles in en er komt van alles op voor. Zo zijn de eerste twee nummers nog wel redelijk normaal, maar begint het bij “Tittentattenteksti” (wat een fantastische titel). Kinderzang en vrouwenzang gecombineerd met black metal. Het is op zo`n vreemde manier in elkaar gevlochten dat het nog geen eens echt vreemd klinkt. En dat is denk ik wel de grootste kwaliteit van deze band. Met “Stridsjlod (Blackabilly)” gaat het daarna op even rare voet verder. Het is voor de goede lezer inderdaad een mix tussen black metal, folk en rockabilly. En dit springt even makkelijk en soepel heen en weer. Hierna krijgen wet met “Eukalypstustreet” een nummer dat een mooie opbouw heeft met cleane zang, grunt, strijkers en piano, om daarna kamerbreed bombastisch uit te breiden ondersteund door sferische toetsen.

De grap is natuurlijk dat we nu pas op de helft van de plaat zijn. Omdat ik er niet van hou om alles weg te geven in een review, raad ik aan de plaat gewoon eens rustig in zijn geheel te luisteren. Bij voorkeur met een koptelefoon op om alle details goed te horen. De nieuwsgierige geest stond daar al om te springen natuurlijk. Als tipje van de sluier zal ik nog oplichten dat er nog een beukende black metal track, maar ook zeker nog genoeg “genrevreemde” elementen voor komen. Voor de black metal purist is deze plaat een vorm van marteling. Voor de wat meer open-minded figuren kan ik deze plaat zeker aanraden. Afhankelijk van je smaak mag je het onderstaande cijfer interpreteren. (Koos van Marle)

20/100 tot 90/100, maar eerst luisteren!

01 Song Til Stormen
02 Norrøn Livskunst