Sodom War And Pieces

SPV / Steamhammer

Sodom

De Duitse thrashers van Sodom onder leiding van frontman Tom Angelripper laten weer eens van zich horen. De mannen hebben onlangs hun dertiende cd afgeleverd, getiteld ‘In War And Pieces’. Zou dit een geluksgetal voor dit trio zijn? Deze band draait al sinds de mooie jaren tachtig mee, ondanks dat Tom Angelripper het enige overgebleven originele bandlid is. Samen met Kreator en Destruction staat de band nog steeds aan de top van thrashend Duitsland. De invloeden van Slayer en diverse andere Bay area thrashbands zijn bij Sodom ook nog steeds duidelijk aanwezig maar ondanks dat kunnen we weer genieten van een behoorlijk potje brute Duitse thrash.

Het eerste nummer “In War and Pieces” is meteen een knaller, de Slayer invloeden zijn herkenbaar maar dat mag de pret niet drukken. De riffs zijn fel, en ook de zangpartijen van Tom Angelripper zijn na al die jaren nog lekker rauw. Het tweede nummer “Hellfire” klinkt alsof er een hoge snelheidstrein voorbij dendert! Veel sneller kan het eigenlijk niet worden. Tijdens het melodieuze “Through Toxic Veins” krijgen we vette gitaarpartijen en goed beukend drumwerk voorgeschoteld. Verder valt er tegen het einde van de song zelfs een Maiden riff te ontdekken. Ook ligt het tempo ligt iets lager dan de meeste nummers op het album. Wat betreft de songteksten, deze gaan zoals we van Sodom gewend zijn weer vooral over oorlog, politiek en wat er mis is in de maatschappij. Een andere song met veel melodie is “Storm Raging Up”, het nummer knalt de speakers uit maar heeft daarbij ook een vette melodielijn. Bij "Feigned Death Throes" word je verrast door een snel, zwaar beginstuk, maar al gauw gaat het nummer over in een wat lager tempo. Variatie is natuurlijk alleen maar goed, de zang van Tom klinkt hier dan ook anders, hij grunt zelfs af en toe een beetje. “God Bless You” is voorzien van een kort akoestisch intro, waarna het nummer op mid-tempo doorhaalt. De supersnelle song “Knarrenheinz” laat een perfect staaltje thrash uit de speakers knallen. Live zal deze song het wel goed doen bij de moshers en headbangers, want stil blijven zitten is bijna onmogelijk. Ondanks dat dit nummer in het Duits gezongen is, blijft het de knaller van dit album. Gitarist Bernd speelt hier zo snel dat je zou denken dat hij een paar extra vingers heeft. Het album wordt vervolgens afgesloten met het groovende “Styptic Parasite”.

Ook op deze plaat hebben de heren zich gehouden aan de code van de old-school thrash, het klinkt allemaal een tikkeltje Duits (maar dat mag) maar toch heeft de band ook goed geluisterd naar hun Amerikaanse collega’s. Verder is de productie erg goed en genuanceerd, maar dat mag ook wel met iemand als Waldemar Sorychta (Lacuna Coil, Sentenced, Tiamat, Samael, Moonspell) achter de knoppen. ’War And Pieces’ is in ieder geval een hele vette plaat en de mannen van Sodom hebben er duidelijk zin en plezier in gehad tijdens het maken van dit album want dat hoor je terug op deze schijf. Als je van thrash houdt, en dan vooral van Duitse thrash mag deze release zeker niet in je verzameling ontbreken. (Talitha martijn)

Tracklisting:
01. In War and Pieces
02. Hellfire