Slechtvalk A Forlorn Throne

Whirlwind Records

Slechtvalk

Het nieuwe album van de uit Deventer afkomstige melodieuze black/viking metal band Slechtvalk zal op 12 juli uitkomen via Whirlwind Records. Het inmiddels vierde volwaardige album van de band heeft de titel ‘Forlorn Throne’ meegekregen. De band werd in 1999 als éénmansproject door zanger en gitarist Shamgar opgericht waarmee hij het debuut ‘Falconry’ (2002) uitbracht. Het derde album, getiteld ‘At The Dawn Of War’ kwam vervolgens in 2005 uit waarop de band symfonische en folk invloeden, alsmede cleane zang in het geluid van de band introduceerde. Voor de opnames van het nieuwe werk trok de band naar Zweden. Verder heeft de band voor deze nieuwe release zanger Erik Grawsiö (Manegarm) weten te strikken voor een gastbijdrage tijdens het afsluitende “Vengeance Of A Scorned King”

Fans van de band hebben ruim vijf jaar moeten wachten op de opvolger van ‘At The Dawn Of War’, maar zoals ik kan concluderen na het meerdere malen beluisteren van het album is, dat dit niet voor niets is geweest. De nummers op deze nieuwe schijf bevatten mooie epische stukken die afgewisseld worden met het snellere werk, dit alles overgoten met een sausje van duisternis. Neem nu een nummer als opener “Tamers of The Sea”, deze is voorzien van een lekker uptempo ritme, goede melodieën en stevig gitaarwerk. Wat verder opvalt is dat dit nummer voor mijn gevoel wat meer neigt naar de blackmetal kant. Ook tijdens “Forsaken” ligt het tempo hoog, verder bemerk ik dat de zang overduidelijk aanwezig is, zonder dat dit storend is. “Desolate” bevat vervolgens flinke, stevige grunts en klinkt donker en vet. Het is een minder snelle song dan de twee voorgaande, voorzien van enkele epische stukken. “Divided By Malice” is vervolgens een typische Viking song waarna we zijn aanbeland bij het melodieuze, enigszins bombastische “Allegiance”. Deze track is voorzien van veel wisselingen en variatie, al met al een leuk nummer. Ook “Enthroned” gaat wat bombastische van start, maar al snel zwelt de song aan tot een stevig geheel zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen. Dit doet mij zo nu en dan een beetje denken aan het werk van Amon Amarth, maar dan net iets steviger. Het album eindigt met “Venegance Of A Scorned King”, een nummer die je een paar keer moet beluisteren. De song is voorzien van een herkenbaar stemgeluid van Erik Grawsiö maar ook het uitstekende drumwerk en de ritmesectie eisen een hoofdrol op tijdens deze song, klasse.

Wat betreft de productie van ‘A Forlorn Throne’, deze is erg vet te noemen. Het geluid is zuiver en alles staat goed afgesteld. Kortom een vette plaat voor de black, dark, Viking metal fan. Slechtvalk levert met deze release dan ook het beste album tot nu toe af. Fans van de band weten genoeg en halen deze schijf zonder aarzelen in huis. (Talitha Martijn)

01. Tamers Of The Seas
02. Forsaken
03. Desolate