Slash Slash

Roadrunner Records / CNR

Website : Slash

Slash behoeft natuurlijk geen enkele aankondiging meer, iedereen kent zijn (artiesten) naam al. Dat hij in het dagelijks leven Saul Hudson heet, dat weten vast minder mensen. Deze uitzonderlijke gitarist uit Amerika is na Guns N' Roses, Slash’s Snakepit en Velvet Revolver dat tijdelijk op een dood spoor zit aan zijn eerste solo album verder gegaan. Het nieuwe album heeft zijn artiestennaam ‘Slash’ als titel meegekregen en zal op 2 april via Roadrunner Records verschijnen.

Dit solo album bevat een groot aantal muzikanten en artiesten die er samen een bijzonder werk van maken. Aangezien Slash zelf heel wat keren met vele artiesten en bands heeft samengewerkt, is het nu tijd om eens gezellig met Slash een riedeltje mee te spelen of te zingen. De vaste ritmesectie op dit album is verzorgd door niemand minder dan bassist Chris Chaney (Jane's Addiction) en drummer Josh Freese (Nine Inch Nails). Natuurlijk is het Slash die het hele album geschreven heeft. Ook heeft hij persoonlijk met alle gastmuzikanten de nummers bekeken en zo de songs gemaakt dat het voor iedereen aantrekkelijk zou worden om mee te doen. De gastmuzikanten die voorbij komen zijn onder andere Ian Astbury, Izzy Stradlin, Ozzy Osbourne, Fergie, Chris Cornell, Andrew Stockdale, Lemmy Kilmister, Dave Grohl, Duff McKagan, Kid Rock, Myles Kennedy en Iggy Pop.

Het eerste nummer “Ghost” met Ian Astbury, en Izzy Stradlin is gelijk een flink stevig nummer dat er lekker inhakt en geheel in de stijl is geschreven van Ian’s band The Cult. Daarna volgt “Crucify The Dead” met zanger Ozzy Osbourne, dit nummer heeft een typische Ozzy sound en klinkt zelfs beter dan dat we de laatste jaren van Ozzy gewend zijn. Ook het volgende “Beautiful Dangerous”, met vocale bijdrage van Fergie (Black Eyed Peas) is er een van grote klasse. Voormalig Soundgarden zanger Chris Cornell is te horen tijdens het sterke “Promise”. De song “By The Sword” bevat een niet onverdienstelijke bijdrage van Andrew Stockdale van Wolfmother. Het nummer “Doctor Alibi” wordt gezongen door Lemmy van Motorhead. Dit nummer klinkt erg melodieus en Lemmy laat zich hier van een andere kant horen, niet zo rauw maar juist heel gevoelig. Dan is er nog het uptempo “Nothing To Say“ met M. Shadows van Avenged Sevenfold, dat voorzien is van scheurend gitaarwerk van Slash. Verder is er een hoofdrol weggelegd voor zanger Iggy Pop tijdens het afsluitende “We're All Gonna Die”. En zo kan ik nog wel even doorgaan, en alle nummers wel noemen, maar dat lijkt me overbodig.

Wat betreft de songs heeft Slash zich op dit album overtroffen, het gitaarwerk is spannend en afwisselend, net zoals de songs. De productie van dit geweldige schijfje was in handen van niemand minder dan Eric Valentine (Queens Of The Stone Age, The All-American Rejects). Dus, als je van stevige rock houdt kan dit strakke en vette schijfje zo kopen zonder daarover na te hoeven denken. Top klasse! (Talitha Martijn)

01. Ghost (Ian Astbury, feat. Izzy Stradlin)
02. Crucify The Dead (Ozzy Osbourne)
03. Beautiful Dangerous (Fergie)