Sinister Legacy of Ashes

Massacre Records

Sinister

Vers uit eigen land komt Sinister op de valreep van 2010 nog met een nieuwe plaat. ‘Legacy of Ashes’ heet de negende langspeler van deze Nederlandse death metal veteranen. Nadat de vorige plaat uit 2008 met goede kritieken werd ontvangen was het aan het Rotterdamse kwartet om met deze plaat verbetering te boeken.

De plaat opent sterk met een smaakvol intro om daarna met het venijnige “Into The Blind World” echt van start te gaan. De fijne afwisselingen van wringende deathmetal riffs en blastbeats met messcherpe thrashriffs en polkas houdt het nummer erg interessant. De lage grunt van Adrie Kloosterwaard ligt als een waar tapijt over de muziek gedrapeerd. Ook “The Enemy Of My Enemy” is beslist geen rustpunt op deze plaat. Genadeloos wordt de trend die in het eerste nummer is gezet voortgezet. Dit nummer heeft echter wel wat technischer gitaarwerk wat me ergens wat aan Dying Fetus doet denken. “The Enemy Of My Enemy” loopt vervolgens vloeiend over in “Anatomie of a Catastrophe”, wat ook beslist weer goed in elkaar steekt. Dit nummer wordt meer dan de voorgaande nummers overspoelt met nare melodieën op gitaar en is ook wat langzamer dan de voorgaande tracks. Met het trage middenstuk is dit wel een mooi rustpunt op de plaat. Na het rustpuntje is het meteen weer vol gas met “The Sin Of Sodomy”, de blastbeats vliegen je om de oren, waarna het nummer helemaal instort en op wat tragere voet verder gaat. In dit nummer vallen de grote tempo wisselingen goed op en het nummer blijft daardoor toch interessant. Ook de solo in het midden van het nummer blijft goed hangen. Titeltrack “Legacy Of Ashes” is met het rustige, ietwat onoverzichtelijke basintro, en de trage, bijna ingetogen coupletten een beetje een vreemde eend in de bijt. Het is geen slecht nummer, maar het past ook niet echt in het geheel van de plaat. Met “The Hornet’s Nest” zijn de Rotterdammers wel weer meteen op het oude tempo terug, wederom een nummer overspoelt met nare riffs en technisch drumwerk. Ook zijn de mooie melodieën in dit nummer weer terug te vinden.

Het venijn zit ‘m bij deze plaat echter ook in de staart, de laatste twee nummers “Righteous Indignations” en “The Living Sacrifice” zijn voor mij de absolute favorieten. Het lijkt wel of deze 2 nummers een samenvatting van de hele plaat zijn. Alles zit erin! De sterke nummers, gecombineerd met een goede productie maken ‘Legacy Of Ashes’ tot een uitstekende plaat die absoluut het luisteren waard is! (Bram Heijs)

Track-list
01. Herd Of Damnation (Intro)
02. Into The Blind World