Sick Of It All Based On A True Story

Website : Sick Of It All

Op 19 april zal het, inmiddels negende studio album ‘Based On A True Story’ van de New Yorkse hardcore veteranen Sick Of It All verschijnen. De inmiddels legendarische band werd in het midden van de jaren tachtig opgericht door de broers Lou (zang) en Pete (gitaar) Koller en heeft sinds het debuutalbum ‘Blood, Sweat & No Tears’ dat in 1989 uitkwam, diversen uitstekende hardcore klassiekers voorgebracht. Zoals het uit 1994 stammende ‘Scratch the Surface ‘album waarmee de band uiteindelijk doorbrak. De band heeft inmiddels een aantal labels versleten en is via diversen omzwervingen bij Century Media Records terecht gekomen. ‘Based On A True Story’ is de opvolger van het in 2006 verschenen ‘Death To Tyrants’. Het heeft de band dus vier jaar gekost om de opvolger in te blikken en de vraag is dus ook of het het wachten waard was.

Na enkele luisterbeurten kan ik concluderen dat de band de ingezette weg van het voorgaande album heeft voortgezet. Het geluid op deze release klinkt opnieuw zeer herkenbaar, maar de band komt ook heel volwassen over. In een tijdbestek van slechts drieëndertig minuten weet Sick Of It All er in totaal veertien nummers doorheen te jagen. Het album opent met het stevige “Death Or Jail“, gevolgd door het uptempo “The Divide”. Het album gaat vervolgens verder met het groovy “Dominated”, voorzien van een aantal krachtige breakdowns. Verder staan er op het album natuurlijk ook de gebruikelijke meezingers zoals “A Month Of Sundays“ en “Long As She’s Standing”. Maar ook worden de snellere nummers niet vergeten, zoals het korte en hevige “Bent Outta Shape“, dat overigens live wel voor een behoorlijke ravage zal gaan zorgen. Zanger Lou Koller blijkt opnieuw van grote waarde voor de band, zijn stem is nog steeds buitengewoon goed en ook de teksten zijn scherp zoals altijd. Luister maar een naar het snelle “Good Cop”. Verdere uitschieters zijn onder meer het harde “Watch It Burn“ en de meezingers “Waiting For The Day” en “Long As She’s Standing”. Het album wordt afgesloten met “Dirty Money”, een felle midtempo song die net onder de drie minuten klokt en daarmee het langste nummer van het album is.

‘Based On A True Story’ werd net als het voorgaande album opgenomen onder leiding van Tue Madsen (The Haunted, Heaven Shall Burn, Dark Tranquillity). Echter dit keer vonden de opnames plaats in de Antfarm Studios in Copenhagen waardoor het album een modern en krachtig geluid heeft meegekregen. Voor de fans van de band valt er dan ook genoeg te halen op deze nieuwe release, dat voorzien is van voldoende variatie. Echter voor wie de ingeslagen weg van het voorgaande album niet zo goed is bevallen moet dit album dan eerst maar een beluisteren. Ik ben echter overtuigd en zal dit album dan ook nog vele malen met plezier opzetten, klasse!

01. Death Or Jail (2:51)
02. The Divide (2:50)
03. Dominated (2:09)