Shellcase Dead Memories

Moonzoo Music

Shellcase

De Belgische band Shellcase speelt een mix van hardrock, post-grunge en flinke dosis heavy metal. Shellcase bracht in 2007 al een EP uit en onlangs zag het debuutalbum het levenslicht dat overigens al sinds april in thuisland België verkrijgbaar was.

Opener “Faith ?” is gelijk een pittig nummer die de toon voor het album zet, de song is voorzien van krachtige riffs, emotionele zang en een stevige groove. Ook het volgende “Fucked Up” is voorzien van dezelfde benodigdheden. Even verderop, tijdens “Lobotomy” hoor ik vet gitaarwerk, de riffs zijn hier het sterke punt. Een van de betere nummer op het album vind ik het emotionele “Crash Landing” dat een goede opbouw bevat en vloeiend klinkt. Het stemgeluid van Dave Varlet is veelzijdig, het doet me een beetje denken aan Eddy Vedder (Pearl Jam) en Ed Kowalczyk (Live). Het klinkt ook behoorlijk Amerikaans. Hierdoor zou je de band kunnen plaatsen in de buurt van Pearl Jam, Foo Fighters en Live bijvoorbeeld. Ik mis hierdoor wel een beetje de originaliteit, maar het is toch een aardig schijfje. Een van de weinige echte gitaarsolo’s hoor je terug in “Colorblind”. Toch zijn de gitaren wel duidelijk aanwezig tijdens de meeste nummers maar deze klinken wel een beetje standaard. Drummer Jan Charlier drumt hier en daar een paar degelijke solostukken en heeft een belangrijk aandeel in deze plaat zoals tijdens het stevige “Paradise Perduto”. Het album wordt afgesloten met “Dead Memories”, een lekker semi-akoestisch nummer.

Deze grunge-rock schijf is goed te beluisteren, zelfs als je meestal voor het wat hardere werk kiest maar eigenlijk had dit schijfje uit moeten komen in de jaren negentig toen grunge op zijn top was. Dan had dit zeker een hogere score gehaald. Wat me verder opviel na het beluisteren van het album waren de songteksten, deze zijn wat deprimerend en deze hadden wat vrolijker mogen zijn wat mij betreft. Toch zijn er een paar verschillende onderwerpen aangesneden tijdens de diverse songs en er is variatie dat het geheel net iets interessanter maakt. Ook de productie en het artwork van deze plaat is dik in orde, waardoor ‘Dead Memories’ een gelikt werkje is geworden. (Talitha Martijn)

01. Faith ?
02. Fucked Up
03. Lobotomy