Seventh Void Heaven Is Gone

Napalm Records

Seventh Void

Op 26 november is het album ‘Heaven Is Gone’ van de uit New York afkomstige band Seventh Void in Europa uitgekomen via Napalm Records. Het album komt door diversen oorzaken nu pas hier uit, terwijl deze in Amerika al in april 2009 werd uitgebracht. Het eerste wat me opvalt is dat de band bestaat uit wat voormalige leden van Type O Negative. Namelijk gitarist Kenny Hickey en drummer Johnny Kelly. Het geluid van de band ligt in het doom metal straatje. Niet dat hele trage maar gewoon goed luisterbare doom met een vleugje stoner, bluesrock en grunge. Ik denk dan ook aan bands als Soundgarden en Alice In Chains en Black Sabbath in een mixer.

Het album gaat van start met “Closing In,” wat gelijk een vet metal nummer is, voorzien van logge riffs en wat schreeuwerige zang van Kenny Hickey. De volgende song is het titelnummer “Heaven Is Gone” en deze begint meteen met een mooie gitaarsolo. Dit nummer heeft een lekkere aanstekelijke groove en doet me wel wat denken aan het oudere werk van Black Sabbath. “The End Of All Time” begint met lekker drumwerk en gaat al snel door met een beetje bluesachtig gitaarwerk en de nodige solo’s. Het nummer is tevens erg catchy en ook de zang klinkt hier lekker. Dat vooral de drums en gitaren zo lekker klinken, komt vast omdat de mannen misschien onbewust hun Type O Negative invloeden wat door laten schemeren en daarbij zijn het natuurlijk ook goede muzikanten. Het tempo gaat een flink stukje omhoog tijdens “Broken Sky”, hierbij is ook de zang anders als bij eerdere songs. De echt logge, vette gitaarpartijen krijgen we te horen tijdens “Shadow On Me”. Het nummer “Drown Inside” is gewoon een song die je live moet horen, wat een vette sound heeft deze song, verder doet het me ook wel wat aan het oudere werk van Alice In Chains denken. De heerlijke zang en slepende gitaren tijdens het afsluitende “Last Walk In The Light” geven je een lekker gevoel.

Met ‘Heaven Is Gone’ heeft Seventh Void een zeer degelijk album afgeleverd, voorzien van de nodige variatie in de diversen nummers. Ik had echter wel wat meer tempo willen horen in sommige nummers, maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Het zijn de vette gitaarpartijen, de krachtige drums en de lekkere rauwe stem die deze band zijn eigen geluid geven. Ook bevat deze schijf een behoorlijke dosis melodie en niet te vergeten, een vette groove. Verder valt het natuurlijk voor de band niet mee om zich waar te maken, en dan met name voor de heren Hickey en Kelly omdat natuurlijk bij iedereen de link met Type O Negative zal worden gelegd. Maar naar mijn idee zijn de heren er toch in geslaagd om een eigen geluid neer te zetten waarmee ze zeker geen slechte plaat hebben afgeleverd. (Talitha Martijn)

01. Closing In
02. Heaven Is Gone
03. The End of All Time