Setherial Ekpyrosis

Regain Records / Suburban

Setherial

Setherial is al sinds het begin van hun bestaan, en dat ligt toch al weer 17 jaar achter ons, bezig met het maken van black metal in het 'norse-core' straatje. Snelle, schelle en simpele black metal, voor de duistere zielen onder ons die niks moeten hebben van franje. Voor de mensen die daar van houden is dit album een geruststelling, want er is geen spat veranderd sinds hun laatste opus 'Death Triumphant'.

Opener 'A World In Hell' begint misschien wat vreemd met dissonante riffs en drumwerk, maar het nummer heeft slechts 7 seconden nodig voordat de eerste blastbeat al om de hoek komt kijken. Alhoewel de band nog een poging waagt om op de proppen te komen met goede en interessante riffs, is het slechts een kwestie van tijd voordat de stofzuiger aangaat en er alleen maar een raggend drumstel ten tonele verschijnt. Hierin ligt meteen de grote zwakte van dit album. Het is allemaal gedaan, en vaak ook nog veel beter. Hoewel er een licht gevoel van waanzin ligt in de muziek, komt dit te weinig tot uiting door veels te veel recht-toe-recht-aan stukken wat nou precies de reden is waarom mensen ook Dark Funeral al tijden links laat liggen. Setherial probeert het nog wel te redden met langzamere fragmenten (Subsequent Emissions From A Frozen Galaxy) maar ook hier hebben de nummers te weinig om het lijf om dit album te redden van de uiteindelijke conclusie: saai. Heel af en toe zijn er interessante stukken te horen, maar daarvan zijn er te weinig op dit album. Alleen interessant voor de echte die hard blastbeat/Setherial-fan. (Thomas van Golen)

01. A World In Hell
02. Ekpyrosis
03. The Mournful Sunset Of The Forsaken