Senses Fail The Fire

Hassle Records

Senses Fail

Het uit Ridgewood, New Jersey afkomstige Senses Fail bestaat sinds 2002. De band speelt een soort muzikale mix van emo/screamo, posthardcore en punk. Hun debuutalbum ‘Let It Unfold You’ kwam in 2004 uit. Het nieuwe album heeft de titel ‘The Fire’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2008 stammende ‘Life Is Not A Waiting Room’, een album dat op lovende kritieken kon rekenen.

De eerste song op het album, de titel track “The Fire” bevat stevige keyboards en vette gitaarstukken waarbij de band er meteen stevig tegenaan gaat. Verder wordt het geheel voorzien van de emo-achtige zangstem van James Nielsen die er overigens goed bijpast. “Saint Anthony” is een erg melodieus nummer met een rustig tempo. Bij “New Year’s Eve” denken we aan een rustig nummer maar dat gaat al snel over in vette screams, gemixt met cleane zang. “Coward” bevat lekker vette en goede grunts. Dit is zeker een van de betere nummers op deze schijf. Halverwege het album bevindt zich het nummer “Landslide” dat erg rustig en gevoelig is. Dit is een mooie onderbreking tussen de vette up-tempo songs. Dit is ook zeker een aanrader met fijne gitaarklanken en veel gevoel. Het tempo wordt tijdens “Headed West” flink opgeschroefd en dit nummer is dan ook vet en zit vol met goed zangwerk en een stevige ritmesectie aangevuld door de pittige gitaren. Veel Keyboard kan je verwachten bij “Lifeboats”, wat een heel donker en depressief nummer is. De band weet hier de sfeer perfect neer te zetten. “Nero” is een wat meer catchy song die snel blijft hangen. Het laatste nummer “Hold On” is nog een beetje meer catchy dan de voorganger. Dit nummer bevat goed episch gitaarwerk en mooie vocalen.

Met ‘The Fire’ heeft Senses Fail een prima album afgeleverd. De vele grunts en cleane zang met emotie gezongen en de melodie afgewisseld met catchy stukken, maken dit album tot een succes. De productie is prima in orde en vergeleken met het vorige album maakt de band een flinke progressie door. Alles is net wat strakker en serieuzer en de band maakt uiteraard gebruik van hun persoonlijke ervaringen, veranderingen en groei in het leven en in de muziek. Al met al prima voer voor de emo/screamo, posthardcore fan.
(Talitha Martijn)

01. The Fire
02. Saint Anthony