Searching For Calm Celestial Greetings

Mystic Production

Searching For Calm

Afgelopen november is het tweede album van het Poolse Searching For Calm uitgekomen via Mystic Production. De band werd 2002 opgericht en in 2007 verscheen het gelijknamige debuutalbum. Het nieuwe album, dat de titel ‘Celestial Greetings’ heeft meegekregen werd overigens gemixt door Pedro Ferreira (The Darkness, Theraphy?). Het geluid van de band ligt een beetje in de alternatieve, experimentele crossover hoek, waarbij de band zelf namen noemt als The Dillinger Escape Plan, Sounic Youth en Mars Volta.

De band trapt af met het stevige “Screens”, waarbij inderdaad de chaotische invloeden van The Dillinger Escape Plan waarneembaar zijn, maar waarbij de band tevens enkele rustpunten heeft weten in te bouwen. Muzikaal zit het wel goed, luister maar eens naar het funky “The Fall”. Wat mij echter wat tegenvalt zijn de zangpartijen van Michal Maslak, deze komen zo nu en dan wat zeurderig over zoals tijdens het vrij rustige “Transformation”. De Talking Heads cover “Once In A Lifetime” word overigens wel strak uitgevoerd. “Airs And Graces” is vervolgens een stevige, up-tempo crossover song, die tevens is voorzien van enkele rustpuntjes. Verder weet de band diversen stijlen zoals crossover, postcore, funk en progressieve invloeden op een prima manier te mixen waardoor er een spannend geheel ontstaat.

Met ’Celestial Greetings’ hebben deze getalenteerde Polen dan ook een degelijk album weten af te leveren. Avontuurlijke muziekliefhebbers en fans van eerder genoemde bands zullen dan ook met dit album best uit de voeten kunnen.

01. Screens
02. The Fall
03. Follow