Sawthis Egod

Scarlet Records

Sawthis

De Italiaanse death/thrash band Sawthis heeft onlang het album ‘Egod’ uitgebracht via Scarlet Records. Sawthis is echter geen nieuwe band, want eind jaren negentig werd de band al opgericht onder de noemer Sothis. Met deze band werden twee demo’s afgeleverd en verscheen in 2006 het debuutalbum ‘Fusion’. Vervolgens brak de band in thuisland Italië behoorlijk door, maar in de rest van Europa wilde het nog niet zo lukken. Inmiddels is de band dus van naam veranderd en heeft Sawthis dus een nieuw album uit. Het album werd opgenomen onder leiding van producer Paolo Ojetti (Infernal Poetry) in de Petemkin Studios.

Het album gaat van start met het stevige, maar melodieuze “Mr. Zero”. Wat betreft het geluid van de band, dit ligt een beetje in het Gothenburg metal straatje, voorzien van enigszins naar metalcore neigende zangpartijen van Alessandro Falà. Ook het volgende “Act Of Sorrow” hakt er goed in, wat vooral opvalt is het thrashy gitaarwerk en de krachtige drumpartijen. “Barabba” is een groovende song voorzien van de nodige melodie, catchy refreinen en waarbij de band tevens wordt bijgestaan door Infernal Poetry gitarist Daniele Galassi. “A.B. Senses” is opnieuw een stevige song voorzien van thrashy riffs, maar ook weet de band de brute grunts af te wisselen met cleane vocalen in de refreinen. Ook de rest van de song op het album bevatten dezelfde ingrediënten die zo nu en dan nog wat worden aangevuld met enkele Oosterse invloeden.

Al met al weet Sawthis een degelijk album af te leveren, echter de band zal op een eventueel volgend album wel wat origineler te werk moeten gaan want wat de band ons brengt hebben we natuurlijk al vele malen eerder gehoord. Wat betreft de productie van het album, deze is redelijk te noemen want het geluid is gewoonweg prima.

01. Mr. Zero
02. Act Of Sorrow
03. Barabba