Sahg III

Indie Recordings

Sahg

Uit de categorie originele albumtitels kunnen we Sahg helaas niet halen, met hun nieuwe album “III”, dat 30 augustus uit gaat komen via Indie Recordings. U heeft inderdaad goed geraden dat dit het derde album is van deze Noorse doom/stoner/hardrock formatie, die sinds 2006 netjes om de twee jaar een album uitbrengt. In deze groep vinden we leden van Audrey Horne en Gorgoroth, namelijk Thomas Tofthagen en King.

Deze heren konden hun creativiteit duidelijk niet helemaal kwijt in hun eigen bands en maken met Sahg, lekker in het gehoor liggende hardrock die tegen stonerrock en doom metal aanschurkt, vanwege het logge en slepende karakter. Op deze derde plaat is er een nieuwe drummer aangetrokken. De reden hiervan is mij onduidelijk en maakt ook niet zoveel uit, want Thomas Lønnheim groovet net als voorganger Kvitrafn (ook ex-Gorgoroth) heerlijk door de nummers in op een tempo dat het in de auto waarschijnlijk prima zal doen. Muzikaal liggen de invloeden van Black Sabbath, gebiedsgenoten Krux en een likje Candlemass. De zanger probeert een kruising te vormen tussen Dio en Ozzy. Oftewel hij probeert te zingen, wat hem een stuk beter af gaat dan Ozzy in de goede oude tijd, maar het niveau van Ronnie James haalt hij bij lange na niet. Dat geeft niks, want het licht nasale, soms tegen het valse aan benadrukt toch wel het oorspronkelijke gevoel dat de band met deze muziek wil uitstralen. Ook het sporadisch opduikende Hammond orgeltje levert daar een goede bijdrage aan. Lekker op de achtergrond, maar als je goed luistert hoor je het toch, en dat geeft de muziek nog een extra 70s/80s vibe. Als enige minpunt geef ik het artwork. Zo`n Mastodon achtige draak op de voorkant, ik weet het niet. Dan liever de art deco achtige dingen van de eerste 2 platen.

Zoals ook op de voorgaande releases is de productie prima in orde. Een lekker fris en open geluid, waarbij duidelijk niet alles ge-pro-toolt is. In 10 nummers rockt en groovet de band zich lekker door het album heen. Het niveau is niet in alle nummers even hoog, en zoals ook op de vorige albums springen er nummers uit, nu zijn dat “Baptism of fire” (nee, geen Marduk), “Mortify” (mijn toppert) en “Shadow Monument”. Mensen die “I” en “II” al kennen weten wat ze kunnen verwachten. Nog niet kenners raadt ik aan bovenstaande nummers te luisteren en daarop te beslissen om de plaat aan te schaffen of niet. (Koos van Marle)

80/100

01. In Through The Eye
02. Baptism Of Fire