Rolo Tomassi Cosmology

Hassle Records

Rolo Tomassi

Het Engelse, uit Sheffield afkomstige Rolo Tomassi brengt een mengeling van jazz, electronica, hardcore, punk en metal die op gewelddadige wordt gemixt tot een geheel. De naam van de band is gebaseerd op het fictieve personage Rollo Tomasi uit de film LA Confidential. In 2008 verscheen het debuut, 'Hysterics'. De opvolger is inmiddels ingeblikt en zal op 24 mei via Hassle Records verschijnen.

Het album opent met een kort instrumentaal, voornamelijk elektronisch nummer, getiteld “Katzenklavier” dat eigenlijk meer als intro naar het nummer “Agamemnon” gezien kan worden. Wat meteen opvalt is de uitkende strot van zangeres Eva Spence, en het stevige gitaarwerk van Joe Nicholso. Luister ook maar eens naar het vrij korte, maar hevige “House House Casanova”. Ook het volgende “Party Wounds” hakt er heerlijk in, de song is net als de voorgaande behoorlijk hysterisch en ik moet dan ook toegeven dat de band behoorlijk strak klinkt. De songs op het album zijn verder voorzien van stevige screams van Eva, die afgewisseld worden met de vocalen van broerlief James Spence. Tijdens “Unromance” neemt de band vervolgens wat gas terug en wordt er wat meer melodie aan de song toegevoegd om er vervolgens met “French Motel” weer stevig tegenaan te gaan. “Kasia” is het eerste deel van het tweeluik dat samen gevormd wordt met “Sakia”. De eerste song gaat behoorlijk rustig van start en is voorzien van mooie cleane vocalen van Eva die afgewisseld worden met krachtige screams. Tijdens “Sakia” gaat het tempo weer wat omhoog maar waarin ook enkele sferische momenten zijn ingebouwd. “Tongue-In-Chic” klinkt vervolgens weer vertrouwd. De band weet met het afsluitende titelnummer “Cosmology” opnieuw af te wijken van de standaard mathcore paden en zet hiermee dan ook een behoorlijk aparte sound neer.

Met ‘Cosmology’ weet de band een uitstekend album af te leveren voorzien van voldoende variatie. Vooral de verschillende zangstijlen van Eva kunnen mij wel bekoren. Het album werd overigens geproduceerd door DJ Diplo (Britney Spears, M.I.A.), een opvallende keuze maar dat neemt niet weg dat hij prima werk heeft afgeleverd. Fans van experimentele, chaotische mathcore weten dan ook genoeg en mocht je het debuutalbum al in huis hebben dan moet je deze release ook zeker eens proberen.

01. Katzenklavier
02. Agamemnon
03. House House Casanova