Raven Walk Through Fire

Steamhammer / SPV

Raven

De heavy metal band Raven werd opgericht in 1975 en bestaat dus al bijna net zo lang als ikzelf. Raven stond aan de wieg van de NWOBHM (New Wave Of British Heavy Metal) en bracht in de beginjaren enkele zoals ‘Rock Until You Drop’, ‘Wiped Out’ en ‘All For One’ uit. We kunnen dus wel stellen dat de band bestaat uit oude rotten in het vak. Op 26 maart zag het twaalfde studio-album ‘Walk Through Fire’ van deze drie Britse mannen het levenslicht. We weten dat de gloriedagen van deze band in de jaren tachtig lagen maar de band bewijst met deze release dat ze nog steeds weten wat stevig rocken is. Mede door een ernstig ongeluk van gitarist Mark Gallagher heeft de band al vijf jaar op een heel laag pitje gestaan. Maar dat neemt niet weg dat het album maar liefst vijftien nummers telt.

Na een kort intro gaat het album van start met het lekkere, pittige en snelle nummer “Against The Grain”. Dit eerste nummer valt gelijk goed op en een ding wordt meteen duidelijk, de NWOBHM invloeden zijn nog steeds terug te vinden in de muziek van deze band. Het volgende “Breaking You Down“, “Long Day’s Journey”, “Running Around In Circles” en “Hard Road” zijn vette, stevige hardrocknummers zoals we van de band gewend zijn. Verder staan er op het album enkele songs met meer diepgang en een hoog meezing gehalte in de vorm van het uptempo “Under Your Radar” of het luchtige “Trainwreck”. In bijna alle songs staan de kwaliteiten van gitarist Mark duidelijk op de eerste plaats, luister maar eens naar het zware “Bulldozer”, het stevige “Grip” of het snelle “Attitude”. Een nummer dat ik tevens aan wil halen is “Armaggedon”, een veel zwaardere en langzamere song dan de rest op het album dat voor de nodige variatie zorgt. Tegen het einde van het album komen we vervolgens nog de uitstekende Montrose cover “Space Station #5” tegen waarop het album wordt afgesloten met een live uitvoering van de song “The King”.

Raven heeft met ‘Walk Through Fire’ dan ook een degelijk album met stevige rock en metal afgeleverd dat hier en daar nog van een vleugje thrash voorzien is. Wat opvalt is het goede gitaarwerk van Mark Gallagher en de nog steeds hoge en redelijke goede zang van John Gallagher, al moet ik toegeven dat de hoge uithalen op den duur wel wat gaan vervelen. Ook de ritmesectie klinkt redelijk en voor mijn gevoel is dit album melodieuzer dan de voorgangers. De heren hebben er dan ook zo te horen veel plezier bij gehad bij het maken van deze plaat. Het blijkt dan ook wel dat de “Kings of athletic rock” geen gebrek aan materiaal en inspiratie hadden als je de totale speelduur van het album bekijkt. Kortom, een leuke schijf die zeker niet echt vernieuwend klink, en die ook niet de allerbeste plaat van de band is, maar zeker wel de moeite waard. (Talitha Martijn)

01. Intro
02. Against The Grain
03. Breaking You Down