Ragnarok Collectors Of The King

Regain Records / Suburban

Website : Ragnarok

Ragnarok mag dan wel geen onbekende heten in de black metal wereld, echt groot is de band nooit geworden. Zelfs toen de band hun 'Blackdoor Miracle' album met Hoest van Taake opnam is de band nooit echt doorgebroken. Dat kan misschien ook iets te maken hebben met de manier waarop ze hun black metal brengen. Met weinig poespas en veel blastbeats. Daar wordt je inderdaad nooit groot mee, tenzij je Marduk heet. Maar Ragnarok draait alweer 16 jaartjes mee en blijft dat nog doen. De gehele line-up op drummer en oerlid Jontho na werd vervangen in 2008, wat duidelijk voor een nieuwe impuls heeft gezorgd aangezien nog geen twee jaar later het nieuwe album van de Noren uitkomt via Regain Records.

Nadat een priester uit alle macht Lucifer probeert uit te bannen en vervolgens zelf het lijdende voorwerp wordt gemaakt, schiet de band uit de startblokken met “Stabbed By The Horns”. Hoewel het nummer inderdaad weer steunt op blastbeats heeft de band er voor gezorgd om iets memorabelere riffs te schrijven. Sowieso missen de gitaren het ijskoude tintje dat ze vroeger hadden en klinken ze nu wat lager, maar wel veel boosaardiger. Ook Hans Fyrste's stem is een ietwat lagere snauw dan Hoest's hoge krijs en ze blijkt Ragnarok ineens veel meer levensduur te hebben. “Burning The Earth” lijkt welhaast epische, maar nog wel heel donkere, riffs te bevatten. Het valt op dat de blastbeats en semi-blastbeats goed dragelijk zijn omdat ze in dienst staan van de muziek en ook netjes hun plek hebben zonder de andere instrumenten te overheerschen. “In Honour Of Satan” is dan gewoon weer lekker raggen zonder teveel poespas. De titeltrack laat horen dat de band wel degelijk weet waar ze mee bezig zijn. Het nummer vangt zelfs langzaam aan, om even later gewoon weer op vertrouwde snelheden door te beuken. Leuk om te horen dat zowel vocalen als gitaren dezelfde melodie-lijn volgen en in dit nummer heeft de band toch net iets meer muzikale foefjes gegooid dan ze normaliter plachten te doen. Zo komen er bijna Immortal-achtige riffs langs, en ook nemen de drums zelfs af naar een tempo dat het bijna een kwestie van snare-bass-snare-bass is geworden in plaats van alles zoveel mogelijk tegelijk. Koppel dat aan welhaast vrolijke riffs en je knippert toch even twee keer met je ogen. Oh nee, optimisme in de band! Geen nood, niet veel later keren ze terug om hun getreden sporen. En om dat goed te maken ramt de band in “Eternal Damnation” er dan ook goed op los. Ook “The Ancient Crown Of Glory” volgt dit pad, hoewel op het laatst toch weer de wat langzamere Ragnarok zien verschijnen en hier een pirma headbang-fähig voor ons neerzet. “May Madness Hunt You Down” biedt geen verrassingen meer, “Wisdom Of Perfection” des te meer. Het begint met langzame, gefluisterde passages wat ook tijdens het instrumentele gedeelte aanhoudt. HansFyrste gooit een schepje bovenop zijn performance door nu echt als een bezetene te schreeuwen en sluit daarmee het album in stijl af.

Ragnarok heeft gelukkig zichzelf hervonden door de line-up wissel en gerealiseerd dat een frisse blik geen kwaad kon op hun muziek. Door iets minder het standaard lijntje van krijsende stem + koude riffs = wereldplaat te volgen heeft de band een heel gedegen, en voor volwassen klinkend album afgeleverd. Met name live kan dit nieuwe werk ook goed gepresenteerd worden. Echter, op dit moment zijn er slechts nog sporadische shows bekend gemaakt dus op een tour voor het nieuwe album moeten we dus nog even wachten. (Thomas van Golen)

01. Resurrection
02. Stabbed By The Horns
03. Burning The Earth