RUA 00:41:00

Rusty Cage Records

Website : RUA

De uit Utrecht afkomstige band RUA heeft onlangs hun debuutalbum ‘00:41:00’ uitgebracht via Rusty Cage Records. De band heeft inmiddels lokaal al wat bekendheid opgebouwd en nu wordt het tijd om de rest van europa te veroveren. Muzikaal gezien past de band het beste in het straatje van de stoner metal, waarbij de band punk en metal invloeden ook niet geschuwd worden. Verder zijn de songs op het album tevens voorzien van wat grunge invloeden en een vleugje electro, een redelijke mix van diversen stijlen, waardoor de sound van de band behoorlijk groovend en stevig overkomt. De band vind zelf dat ze invloeden hebben gebruikt van bands als Nina Hagen, Tool, Helmet, QOTSA, Faith No More, Soundgarden, Ministry en Meshuggah om er enkele te noemen, oordeel zelf maar want het is een flinke lijst met namen!

Het album opnet met het degelijke “Nonsense”, een slepende song voorzien van sterk gitaarwerk en krachtige vocalen van zangeres Nici de Beus die vervolgens weer afgewisseld worden met enkele cleane stukken. Ook de volgende songs bevatten enkele prima riffs, luister maar eens naar het enigszins rustige “Keep Moving”. Tijdens “Pretty” meen ik vervolgens enkele invloeden van Korn terug te horen, maar dat neemt niet weg dat de song prima in elkaar zit. “FFS“ begint vervolgens met een heerlijke zware gitaarpartij. De eerder genoemde invloeden van Meshuggah zijn vervolgens goed waarneembaar tijdens het stevige en zware “Worse”. Verder bevat het album ook nog een speciale mix van het nummer “Pretty”, dat na een gewonnen bandwedstrijd gemixt werd door producer Holger Schwedt (Within Temptation, Anouk), en die kwaliteit hoor je in dat nummer terug.

Al met al heeft RUA met deze release een degelijk debuutalbum afgeleverd, met een totale tijdsduur van 41 minuten en dit verklaard meteen de titel van het album. Waar ik echter wat minder over te spreken ben zijn de zangpartijen zangeres Nici de Beus die zo nu en dan wat schreeuwerig over komen en dat vind ik persoonlijk niet zo mooi. De songs klinken hierdoor dan ook wat te geforceerd. Wat mij dan ook het meest kan bekoren zijn de snellere en zwaardere stukken op het album. Ik zou de band dan ook wel eens live aan het werk willen zien, want het is nu nog te moeilijk voor mij om een goed oordeel te vellen. (Talitha Martijn)

01. Nonsense
02. Gaze
03. Keep Moving