Pure Reason Revolution Hammer and Anvil

Superball Music

Pure Reason Revolution

Op 18 oktober is het derde album, getiteld ‘Hammer and Anvil’ van het Britse Pure Reason Revolution verschenen via Superball Music. De band werd in 2003 opgericht, en sinds het debuut ‘The Dark Third’ dat in 2006 verscheen weet de band progressieve rock te mixen met meerstemmige zangpartijen, uitgesponnen elektronische passages en instrumentale stukken over elkaar heen te gemixt.

Het album opent met het opzwepende “Fight Fire”, waar een link met een band als The Prodigy al snel gemaakt is. Het volgende “Black Mourning” is vervolgens een kruising tussen pop, electro en rock. Het zijn dan ook vooral de synthesizerklanken die de doorslag naar electro pop geven. Tijdens “Patriarch” moet ik eigenlijk meteen aan een band als Depeche Mode denken. Ook de volgende songs op het album liggen in hetzelfde straatje. Tijdens “Valour” zijn het echter de vrouwelijke vocalen van Chloe Alper die er boven uit schieten. Tijdens “Blitzkrieg” is het gitaar, drum en bass geluid nagenoeg verdwenen en krijgen we een regelrechte electro beat voorgeschoteld. “Open Insurrection” is vervolgens een van de langste songs op het album, voorzien van een lang synthesizerintro, waarna de song na een minuut of vier pas eigenlijk echt op gang komt. Het album wordt hierop afgesloten door het wat zweverige, Pink Floyd achtige “Armistice” waarbij de song voorzien is van uitstekende melodielijnen en harmonieën.

Het album zou nog net onder de noemer progressieve rock geschaard kunnen worden, echter de band maakt zoveel gebruik van keyboards en synthesizers dat het geheel toch meer in de electro pop hoek terecht komt. Verder kan ik eigenlijk niet zoveel met dit album, het is voor mij te elektronisch en bevat te weinig gitaarwerk, met metal heeft dit album dan ook niet veel van doen. Echter voor fans van bands als Depeche Mode, Porcupine Tree en Smashing Pumpkins valt er genoeg te halen. Verder is er ook nog een speciale versie van het album verschenen met een extra DVD met daarop een achttal live songs, opgenomen in Londen. De echte fans van de band weten dus genoeg, en halen deze speciale editie zo snel mogelijk in huis.

01. Fight Fire
02. Black Mourning
03. Patriarch