Pure Inc. IV

Brownsvile Records

Pure Inc.

De band Pure Inc. komt uit Basel, Zwitserland en dat ‘ IV’ hun vierde plaat is hoef ik niet uit te leggen. Deze band kan is het beste te omschrijven als melodieuze hardrock met een sausje van grunge en alternatieve rock. Zelf zeggen ze dat ze wat invloeden gebruiken van onder andere Alice in Chains, Soundgarden, Led Zeppelin en Black Label Society en daar wil ik dan zelf nog Alter Bridge aan toevoegen.

Wat als eerste opvalt bij het beluisteren van het album is dat zanger Gianni Pontillio een lekkere ruwe rockstem heeft, waardoor het geheel een eigen geluid krijgt. Toch is het niet vernieuwend maar wel puur, zoals het hoort. De songs variëren in tempo en de songteksten zijn zeer uiteenlopend. Opener “Once Upon A Time” begint bijvoorbeeld stevig en bevat vette gitaar riffs en rockt aan alle kanten. Het volgende “Blood Runs Black” is eenzelfde soort song, het bevat de nodige rock ingrediënten en is uitgevoerd in een pittig tempo. Het nummer “Fading To Gray” verandert in een duistere zware stemming met hoge zang. Hierin is ook een grote rol weggelegd voor het vette gitaarwerk van Sandro Pellegrini. “F.U.C.K.” is een beetje een standaard rocknummer, maar wel met zwaar gitaarwerk en boven gemiddeld zangwerk. De songs bevatten bijna allemaal veel groove en melodie. Een beetje softer, maar niet minder mooi is vervolgens “My Riverbed”, een gevoelige song voorzien van een hoop melodie en mooie gitaarstukken. “Diary Of A Suicidal Man” beukt er stevig in met een heerlijk zwaar basgeluid met een vette groove. “7” is een echte ballad en ook hier hoor je duidelijk de psychedelische invloeden in terug. Een pittige rocksong kunnen we ook terugvinden in de vorm van “To The Rhythm”. Het voorlaatste “Sexells” is een zeer funky nummer en bevat zelfs saxofoon geluiden en de song swingt hierdoor dan ook de pan uit. “Beyond The Universe” sluit vervolgens deze release op gepaste wijze af.

Kortom, ‘IV ‘ is een goede rockplaat geworden en laat het onleesbare logo en het feit dat dit een Zwitserse band komt, je niet van de aankoop afhouden. De productie lag in handen van Tommy Vetterli (Coroner, Kreator) en V.O. Pulver (Pro-Pain, Destruction) en deze heren hebben een zeer degelijk product weten af te leveren. Voor een band uit Zwitserland weten ze heel knap een redelijk Amerikaans accent aan de muziek te geven. Fans van bands als Soundgarden, Alter Bridge en Alice in Chains moeten deze band dan ook zeker eens een keer gaan beluisteren. (Talitha Martijn)

01. Once Upon A Time
02. Blood Runs Black
03. Fading To Grey