Pro-Pain Absolute Power

AFM Records

Pro-Pain

De meeste metal en hardcore fans zullen Pro-Pain wel kennen, de band timmert immers al zo’n achttien jaar aan de weg en bracht in de periode meer dan tien albums uit. De band speelt moddervette, groovende hardcore voorzien de nodige metal en thrash invloeden en kan gezien worden als een van de grondlegers van de New York Hardcore Scene. Verder is de band een graag geziene gast op de Nederlandse podia, zo speelt de band elk jaar wel ergens in een kleine club of op een festival. Het debuut ‘Foul Taste Of Freedom’ verscheen in 1992, waarmee de band meteen lovende kritieken mocht ontvangen. Inmiddels ligt album nummer dertien in de schappen. Het album heeft de titel ‘Absolute Power’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2008 stammende ‘No End in Sight’.

Was het geluid op het voorgaande album vooral melodieus, op dit nieuwe album gaat de band weer wat meer terug naar het vette, groovende geluid van een aantal albums geledeng. Luister maar eens naar opener “Unrestrained”, waarmee de band zeer fel uit de startblokken schiet. Ook het volgende “Destroy The Enemy” is voorzien van furieus gitaarwerk, vette riffs en rauwe zangpartijen. Tijdens het uptempo “Stand My Ground” is het niemand minder dan Schmier van Destruction die een deuntje meebrult en ik moet toegeven dat dit prima klinkt. De songs is tevens voorzien van thrasy gitaarwerk, felle solo’s en krachtig drumwerk. “Road To Nowhere” is vervolgens wat melodieuzer dan de voorgaande songs, vooral het refrein is behoorlijk catchy. Tijdens “AWOL” komen de hardcore en Oi invloeden waar de band mee bekend is geworden bovendrijven. Wat opvalt tijdens “Hell On Earth” is de sterke opbouw van de song en is het felle drumwerk van Rick Halverson. “Divided We Stand” is dan opnieuw een uptempo song, voorzien van boze zangpartijen van Gary Meskill. Tijdens “Gone Rogue (I Apologize)” gaat het tempo wat omlaag en is het refrein zeer catchy en makkelijk mee te zingen. Het voorlaatste “Rise Of The Antichrist” is een zware, hevige song waarop het album met het zeer felle “Hate Coalition” op brute wijze wordt afgesloten.

Met ‘Absolute Power’ bewijst Pro-Pain dat de band nog een aantal jaar gemakkelijk in de hoogste regionen van de hardcore scene mee kan draaien. De songs op het album zijn stuk zeer herkenbaar en voorzien van vette grooves, spetterend gitaarwerk en rauwe vocalen. Fans van de band zullen met deze release dan ook niet teleurgesteld worden en kunnen deze blind aanschaffen want de band speelt ook op deze release weer zo strak als een eendereet

01. Unrestrained
02. Destroy The Enemy
03. Stand My Ground