Priestess Prior To The Fire

Tee Pee Records / Suburban

Website : Abadden

Het nieuwe album van het Canadese Priestess is op 2 februari via Tee Pee Records verschenen. Het album kreeg de titel ‘Prior To The Fire’ mee en is de opvolger van het uit 2004 stammende debuutalbum ‘Hello Master’ dat op positieve kritieken van zowel de pers als ook van de fans kon rekenen. De band toerde inmiddels met bands als Mastodon, Dinosaur Jr, Motörhead en Black Label Society. In het najaar van 2008 werd begonnen met de opnamen van het nieuwe album waarbij de band kon rekenen op de hulp van producer David Schiffman (System Of A Down, The Mars Volta) die het album in ieder geval van een degelijk, vet en gruizig geluid heeft voorzien.

Het geluid van Priestess ligt ergens in het midden van traditionele heavy metal, harde rock, doom en stoner. Luister maar eens naar de uitstekende opener “Ladykiller”, of het krachtige “The Firebird“ waarbij vooral de heavy riffs opvallen. Het zijn echter toch wel de cleane zangpartijen van Mikey Heppner die een stempel op de sound van de band weet te drukken, waarbij ik zo nu en dan wel eens aan een band als Trouble moet denken. Verdere invloeden die ik tegenkom bij het beluisteren van het album zijn onder meer die van Black Sabbath. Zoals goed merkbaar is tijdens een nummer als het uitgesponnen “The Gem”, of het stampende “Lunar”. Verdere uitschieters op het album zijn onder meer ronkende, up-tempo “Sideways Attack“ en het afsluitende “Trapped In Space And Time” dat voorzien is van een heerlijk riff die de heer Ritchie Blackmore een jaar of dertig geleden schreef.

Met ‘Prior To The Fire’ heeft de band een prima album afgeleverd, zonder al te veel op te vallen. De songs zijn stuk voor stuk heavy en voorzien van degelijke riffs, verwacht echter geen vernieuwing. Fans van stevige, groovende en vunzige heavy metal moeten dit album zeker eens beluisteren en mocht de band binnenkort ons land aandoen dan ga ik zeker proberen om een show mee te pakken.

01. Ladykiller
02. Raccoon Eyes
03. The Firebird