Powerstroke Once We Were Kings

Apache Records / Suburban

Powerstroke

Onlangs is via Apache Records het debuutalbum van het Belgische trio Powerstroke verschenen. Het album heeft de titel ‘Once We Were Kings’ meegekregen en eerlijk gezegd was ik nog geheel onbekend met de band ondanks dat ze al diversen keren in ons land te zien zijn geweest.

Het album gaat na een kort intro genaamd “Humble Prayer” van start met het hakkende “A Better Man”. De song is voorzien van stevig drumwerk en een aantal uitstekende riffs. Wat betreft de vocalen ben ik wat minder te spreken, de stem van Jonathan Matthijs is namelijk niet altijd van dezelfde kwaliteit. Verder is het gitaarwerk prima, luister maar eens naar een nummer als “00 Zero” of het uptempo “Up Yours”. Maar ook nummers als “The Restless” en “Out Of The Blue” rammen lekker door en bevatten de nodige groove. Zoals eerder vermeld, de stem van Jonathan is niet bijzonder en gaat na een aantal nummers vervelen. De zware zang stukken zijn overigens prima maar tijdens het refrein van bijvoorbeeld “Dirty Devil” en de wat hogere uithalen tijdens van het afsluitende “Once… We Were Kings” klinken de zangpartijen nogal matig en behoorlijk slordig.

Het album werd overigens opgenomen in de Catfight Entertainment Studio in Oudenaarde en de mix lag in handen van Dominique De Vos (Southern Voodoo) die het album samen met Maarten Geeraerts produceerde. Echter het geluid is niet echt vet te noemen en ik denk dat er toch meer in had gezeten. De band had mijn inziens dan ook wat meer tijd moeten nemen voor de opnames, de productie en de zangpartijen, want aan de muzikale bekwaamheid van de van de gitarist en drummer zal het niet liggen.

01. Humble Prayer
02. A Better Man
03. Luvgun