Poisonblack Of Rust And Bones

Poisonblack

Het album genaamd ‘Of Rust And Bones’ is alweer het vierde album van de mannen van Poisonblack. Het bijzondere aan dit album is de wijze waarop dit album is opgenomen. De filosofie van de band was dan ook een sound creeëren met niet meer dan twee gitaren, drums, bass, keyboard en daar overheen de zang. Dus een beetje zoals ze live zouden klinken. Als ik de stijl zou moeten omschrijven vind ik deze een beetje licht depressieve rock-achtig. De riffs zijn vrij zwaar en klinken somber, met uitzondering van de solo’s. Die klinken wel goed maar toch ook weer niet over the top. De band heeft ook enkele nummers volledig naakt gespeeld om beter een band te krijgen met hun instrumenten. De nummers zijn alles behalve vrolijk en gaan voornamelijk over het onbeheersbare verlangen naar alcohol en verveling, frustratie, haat, liefde en het feit dat uiteindelijk alles zal eindigen. Het album bied intense en lome muziek maar toch ook hardrock die eerlijk zijn en waar in elke noot de ellende des levens te horen is.

De muziek klinkt ook depressief door de rustige wat zwaardere riffs, kalme drums en door de zang. De zanger heeft een stem als schuurpapier waardoor het nog meer klinkt dat de zanger erg veel pijn en emotie in zijn zang legt. Er staan ook enkele semi ballads op het album die, als je je verdiept in de lyrics, duidelijk aangeven hoe deze Finnen in het leven staan. In andere nummers laten ze weer duidelijk horen dat ze ook zeker kunnen rocken. Met wat meer up tempo nummers laten ze dit duidelijk horen. Persoonlijk had ik nooit verwacht dat deze band me zou kunnen boeien. Het koste me een paar keer luisteren om te wennen aan deze stijl muziek. Inmiddels grijpt deze muziek me en laat me niet snel los.

Al met al is het album zeer zeker de moeite waard om aan te schaffen. Ook voor de metal fan die eens opzoek is naar een wat rustiger alternatief voor een avondje muziek draaien. (Bernard Bruins)

01.My Sun Shines Black
02.Leech