Periphery Periphery

Roadrunner Records

Periphery

Op 25 mei is het debuutalbum van het Amerikaanse Periphery uitgekomen via Roadrunner Records. Het uit Maryland afkomstige Periphery werd in 2005 opgericht door gitarist Misha Mansoor waarbij in de beginperiode de sound nog in de nu-metal hoek lag. Toch verschoof deze met de jaren naar de wat meer experimentele kant. De band weet dan ook complexe technische ritmes te mixen met stevige, progressieve metal waardoor een sterk geheel ontstaat. Na enkele line-up wisselingen en de toevoeging van zanger Spencer Sotelo begin 2010 heeft de band uiteindelijk een stabiele line-up waarmee de band hun gelijknamige album heeft opgenomen. Mede doordat de band veelal aan de digitale weg timmert middels Myspace en Youtube heeft de band een grote fanbase weten op te bouwen waardoor de Periphery al diversen grote Amerikaanse tours achter de rug heeft. Het is dus ook niet zo verwonderlijk dat de band is opgepikt door Roadrunner Records.

De cd begint gelijk met een up-tempo nummer “Insomnia” en zet de vaart er lekker in. Daarna volgt “The Walk”, een pittig nummer met technische kunsten, waarbij je stiekem een klein beetje aan Dimebag van Pantera moet denken. Bij “Letter Experiment” gaan de mannen stevig door. Eigenlijk alle songs bevatten cleane zang en grunts en het gitaarspel is erg technisch met scheurende riffs. De songs beuken dan ook aan alle kanten en maken de heren dankbaar gebruik van een vette groove. Ook zitten er hele mooie melodie lijnen in de songs en vooral de vaak cleane zang kan mij wel bekoren. Bij “Jetpacks Was Yes” is het niet anders, echter dit nummer is wel iets rustiger. Tijdens “Icarus Lives” stelt de band zich op een grappige wijze voor, leuk gedaan. “All New Materials” klinkt lekker en bevat mooie gitaarstukken, hier ligt de nadruk op het wat rustigere karakter. De meest ingewikkelde en technische nummers van deze schijf zijn “Totla Mad”, waarbij Adam Getgood (Red Seas Fire) een gastbijdrage levert en het strakke “Zyglrox” Ook een nummer dat opvalt, is het laatste nummer “Racecar”, dit is een wat rustiger nummer met hoogstaande muzikale kwaliteiten en het duurt ruim een kwartier. Hierin komen alle kwaliteiten van de band voorbij zoals, vette solo’s, rustige passages en mooi gitaarwerk. Verder bevat de song een mooie solopartij van gitarist Jeff Loomis van Nevermore en verzorgen Elliot Coleman (Sky Eats Airplane) en oud beandlid Casey Sabol tevens enkele zangpartijen.

Al met al weet Periphery een prima debuutalbum af te leveren voorzien van een prima productie, die overigens in handen lag van gitarist Misha Mansoor en Matt Murphy. De songs zijn wel doordacht en zeker bijna wiskundig in elkaar gezet. Ik zal dan ook niet zeggen dat het technisch onmogelijk is, maar deze band zet een pittig staaltje werk neer. Wel gaan de nummers na een aantal luisterbeurten wat op elkaar lijken, maar dat mag de pret niet bederven. Deze schijf past goed in het straatje van progresieve en technische, met een dosis mathcore, bands als Dillinger Escape Plan, Meshuggah, Textures, Fear Factory. Als je deze bands leuk vind, dan kan je de schijf blind aanschaffen, klasse! (Talitha Martijn)

01. Insomnia
02. The Walk
03. Letter Experiment