Papa Roach Time for Annihilation…On the Record and On the Road

Eleven Seven Music Records

Papa Roach

De alternatieve rock band Papa Roach timmert inmiddels alweer wat jaartjes aan de weg. De band werd immers in 1993 opgericht en bracht door de jaren meerdere albums en EP’s uit waarvan het uit 2000 stammende ‘Infest’ het meest succesvolle is. Verder was de band de afgelopen jaren veelvuldig in ons land te zien, dus de fans van de band hebben niet veel te klagen. Op 30 augustus is het inmiddels zevende album van de band uitgekomen via het eigen label Eleven Seven Music Records en is daarmee de opvolger van het uit 2009 stammende ‘Metamorphosis’. Deze nieuwe release bestaat echter niet geheel uit nieuw materiaal, want de band nam slechts een vijftal nieuwe songs op. Om de fans dan ook niet te kort te doen wordt het album verder aangevuld met een aantal live songs.

Het eerste nummer dat we tegenkomen is “Burn”, een sterke track waarbij zanger Jacoby Shaddix laat horen dat hij lekker kan zingen. De song is tevens voorzien van stevige riffs, krachtige drumpartijen en een goed in het gehoor liggend refrein. “One Track Mind” gaat van start met een leuk basdeuntje, de song is catchy en ligt goed in het gehoor, de zang is goed alleen de songteksten zijn wat minder sterk. Het volgende “Kick in the Teeth” rockt lekker door en is ook weer catchy te noemen. De heren hebben een rustpuntje aangebracht met “No Matter What”. Deze powerballad neemt wat van het tempo weg maar is wel een heerlijke zong om bij te zwijmelen. Het sterkste nieuwe nummer van deze vijf nieuwe songs is “The Enemy”. Dit is een stevige song met krachtige vocalen en hakkend gitaarwerk en stevige drumpartijen. Na deze vijf nieuwe tracks staan er op het album nog een aantal live nummers van het wat bekendere werk van de band. Dat de mannen van Papa Roach een live band bij uitstek zijn en dat deze heren weten wat rocken betekend was mij al bekend. De band is dynamisch, de mainstream nu-metal ligt goed in het gehoor en blijft makkelijk hangen. Dit komt natuurlijk vooral door het hoge meezing gehalte, de onuitputtelijke energie die frontman als Jacobi uitstraalt en de lekkere scheurende gitaren. De alternatieve metal en rock komen dan ook echt tot leven tijdens de live shows. Het eerste live nummer dat we voorgeschoteld krijgen is “Getting Away With Murder”, toevalligerwijs ook de opener van de afgelopen tour. Het geluid is goed en er is niet veel aan gesleuteld. Het is heerlijk om te horen hoe enthousiast het publiek, dat vooral bestaat uit gillende meiden, hierop reageert. Dat geeft mooi de sfeer aan van de live shows. De volgende song is “...To Be Loved” die lekker klinkt, rauw en vet. “Lifeline” is één van de favorieten en dat is ook te horen aan het geluid van het aanwezige publiek. Natuurlijk is de geluidskwaliteit van de live nummers niet zo gelikt als op de cd maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb de laatste tijd echter ook veel mindere live albums gehoord zoals die van Life of Agony (waarmee de band onlangs nog te zien was in ons land). Het publiek geniet hoorbaar en het enthousiasme van de band, en vooral van frontman Jacobi druipt ervan af. Verdere uitschieters zijn onder meer de nummer “Scars”, “Hollywood Whore” en “Between Angels and Insects”. De band eindigt deze plaat uiteraard met hun grootste hit “Last Resort” waarbij zanger Jacobi de massa nog eenmaal weet op te zwepen.

Als fan van de band kan ik zeggen, dat ‘Time for Annihilation…On the Record and On the Road’ een aanwinst is voor de verzameling. Het live gedeelte is een verzameling van de meest bekende nummers van de band. Verder krijg ik het gevoel alsof ik weer bij een van de concerten aanwezig ben, en dat geeft me veel voldoening! Het was gelijk een terugblik naar de shows op bijvoorbeeld Waldrock (2009) of die van de Zwarte cross van enkele maanden geleden. Vooral de jongere generatie zal deze plaat prima weten te waarderen, gewoon kopen is dan ook mijn advies en probeer ze ook zeker eens live aan het werk te zien! (Talitha Martijn)

01. Burn
02. One Track Mind
03. Kick In The Teeth