Panic Cell Fire It Up

Undergroove Records / Suburban

Panic Cell

Op 5 april is het nieuwe, inmiddels derde album van het Britse Panic Cell via Undergroove Records verschenen. Het album heeft de titel ‘Fire It Up’ meegekregen en IS samen met producer Will Maya (Breed 77/ The Answer) opgenomen. Het album telt elf nieuwe nummers en is de opvolger van het in 2007 verschenen ‘What Doesn't Kill Us’.

Wat we voorgeschoteld krijgen is een mix van groovende metal en een vleugje thrash. De zang is melodieus en krachtig, de gitaarpartijen zijn fel en ook het drumwerk is prima in orde. Luister maar eens naar de uitstekende opener “Burden Inside”. De song is voorzien van, pompende ritmes, melodieuze passages en krachtig drumwerk van Rob Hicks. Ook het volgende “Unbroken” is voorzien van stevige riffs, wat betreft de zangpartijen van Luke Bell moet ik zo nu en dan denken aan Disturbed’s David Draiman. “Splitting Skulls“ is vervolgens een stevige, beukende song. “To Die For Love” is een van de langste nummers van het album, een krachtige song waarbij de band ons laat horen waar ze voor staat, krachtige, melodieuze metal voorzien van sterke riffs, krachtige drums en mooi gitaarwerk. Verdere uitschieters zijn onder meer “Right Here Waiting”. Maar luister ook eens naar een nummer als “Forever”, dat begint met een duister intro waarna de song verder gaat met een langzame, melodieuze riff. De zang is opnieuw krachtig en de song is voorzien van vele lagen waardoor er een afwisselend geheel ontstaat en er meerdere luisterbeurten nodig zijn. Het album wordt vervolgens afgesloten met het enigszins ingetogen “To Die For Lust”.

Met ‘Fire It Up’ heft Panic Cell een prima album af weten te leveren. Het geluid op het album is prima in orde, en dat heeft de band te danken aan de goede zorgen van Will Maya (Breed 77/ The Answer). Fans van bands als Disturbed, Stone Sour en Drowning Pool en van stevige, melodieuze metal met een rauw randje moeten deze band dan ook zeker eens een kans geven.

01. Burden Inside
02. Unbroken
03. Lie To Me