P.M.T. Here Lies P.M.T

Headstrong Records

P.M.T.

Na een stilte van vier jaar komt het uit Zwitserland afkomstige P.M.T. met het nieuwe album ‘Here Lies P.M.T’ op de proppen. Deze zeven koppige band bestaat al zo’n dertien jaar, maar echt bekend werden de Zwitsers nooit buiten eigen landgrenzen. Daar moet echter met het uitkomen van deze release in geheel Europa verandering in komen. De productie van het album lag in handen van gitarist Dom Favez (ex-Krokus) en het album werd vervolgens gemixt door Logan Mader (ex-Machine Head, Soulfly) waardoor het album voorzien is van een prima sound.

Het album opent met het pakkende “Clean Cat”, gevolgd door “Kinky Kamikaze II: Fetishtocracy” waarbij de band zelfs gebruik maakt van een soort van kinderkoortjes. Deze moderne rocksong ligt goed in het gehoor, en de band weet dan ook op de juiste wijze herkenbare vocalen te mixen met stevig gitaarwerk. Ook “Flies & Butterflies” is opnieuw zeer catchy, vooral de refreintjes komen zeer herkenbaar over. Het volgende “Rubeast Cube” klinkt bijna als een ballad, waarop “Without You, I’m Only Me” gelukkig een stuk harder klinkt. De song bevat enige industrial invloeden, maar mede door melodieuze zangpartijen gaat het er nog steeds niet echt heel heftig aan toe. Aan het begin van “Suffur” heeft de band getracht een soort van live gevoel aan het geheel mee te geven, door gebruik te maken van makkelijke in het gehoor liggende koortjes. “Helldorado” is uptempo rocksong, voorzien van aanstekelijke samenzang, krachtig drumwerk en prima gitaarwerk. Ook het stevige “Swisstika” mag er zijn, waarop ““H.I. Vampire” opnieuw is voorzien van lichte industrial invloeden. “Some Tears Never Dry” is opnieuw een mierzoete song waarop het album wordt afgesloten met “Closer To God”, dat voorzien is van stevige riffs, scheurende gitaarwerk en melodieuze zangpartijen.

Op zich heeft P.M.T. met deze release goed werk afgeleverd, echter of de band hiermee vaste voet aan de grond zal krijgen in de rest van Europa betwijfel ik. Het geheel klinkt eigenlijk net allemaal wat te lief, voor de refreintjes en koortjes zijn net wat te overdreven. Wat mij betreft zouden de industrial invloeden wat meer op de voorgrond mogen staan en de riffs en gitaarpartijen wat steviger mogen zijn waardoor het geheel wat brutaler zou klinken. Echter ondanks deze mankementen ‘Here Lies P.M.T’ een degelijk album waarmee de metalhead met een wat bredere muzieksmaak prima mee uit de voeten kan.

01. Clean Cat
02. Kinky Kamikaze II: Fetishtocracy
03. Flies & Butterflies