Ozzy Osbourne Scream

Epic / Sony Music Entertainment

Ozzy Osbourne

John Michael Osbourne oftewel Ozzy Osbourne laat op muzikaal gebied weer van zich horen. Ditmaal zonder Zakk Wylde die vervangen is door Gus G (o.a. ‘Firewind”). Een samenwerking, die wel is doorgezet, is die met Kevin “Black Rain” Churko. Het album dat in eerste instantie de naam Soul Sucka zou dragen, werd na een reeks klachten omgedoopt in ´Scream´. Marketingtechnisch bleek de naamsverandering een goede zet. Ozzy ging in Madame Tussaud’s als zijn wassenbeeld poseren en joeg nietsvermoedende bezoekers de stuipen op het lijf. Verder werd de eerste single “Let Me Hear You Scream” gelanceerd in de populaire serie NCIS met het gevolg dat alle ogen weer op The Madman gericht zijn.

De hand van Kevin Churko is zeer duidelijk aanwezig. Meermaals doet het album denken aan het vorige album “Black Rain”. De single “Let Me Hear You Scream” is niet representatief voor de rest van het album. “Soul Sucker” had muzikaal gezien passender geweest daar er meer songs in het verlengde van deze song liggen. Sommige songs openen als “Black rain” songs maar hebben twee gezichten. Het eerste deel is dan redelijk traag. Het tweede (vaak betere) deel meer up-tempo en refereert hier en daar aan zijn oude band Black Sabbath. Opvallend is het veelvuldig gebruik van synth samples en de stemvervormer. De ballads op dit album blijven beperkt tot “Fearless”en “Life won’t Wait” (het zeer korte afsluitende “I Love You All” niet meegerekend). Country/pop, akoestische gitaren en strijkers voeren hier de boventoon. De eerste keer dat mijn oren zich echt spitsen, is in “I Want It More”. Helaas wordt dit film muziekachtige stukje aan het einde van de song niet uitgebouwd. Op “Let Me Hear You Scream” na zijn de riffs traag of kort staccato gespeeld. Sommige riffs zijn leuk en andere hebben we al zo vaak gehoord op legio metalalbums. Maar Gus G speelt toch mee? Dat klopt, maar zijn bijdrage blijft erg beperkt. De solo’s die hij speelt zijn technisch dik oké. Het klinkt echter niet als dat Gus ook maar enige inbreng heeft gehad in het verdere schrijfproces. Het klinkt er zelfs naar dat de gitaarsolodelen er aangeplakt zijn om Gus toch een beetje te laten schitteren. Wat de waarde van Gus zal zijn, zal in de toekomst moeten blijken.

Er is hard geprobeerd om Ozzy een moderne sound mee te geven en dito songs. Het lijkt er op dat Kevin nummers heeft geschreven en Ozzy zingt ze in. Helaas, helaas, helaas. Ozzy kiest niet voor een producer, die oor heeft voor passende composities, die bij zijn stem passen. Er wordt gekozen voor iemand die composities schrijft die bij deze tijd passen. Ozzy wordt wat ouder en heeft blijkbaar minder zin om in een zweterige ruimte met een aantal gasten aan nummers te werken en kiest op deze manier voor de makkelijke weg. Iedereen die echter op de hoogte is van zijn werk tot aan ‘No More Tears’ zal na het beluisteren van dit album moeten beamen dat die andere manier wel het beste uit de man naar boven haalt. Hopelijk wordt de oude werkwijze op het volgende album weer uit de kast gehaald want er zit veel meer in dan er nu uitkomt!

01. Let It Die
02. Let Me Hear You Scream
03. Soul Sucker