Ov Hell The Underworld Regime

Indie recordings

Website : Ov Hell

Ov Hell is een Noorse black metal supergroep die opgericht is door Shagrath en King (ov Hell). De groep werd gelanceerd na het uiteengaan van God Seed in juli 2009, waarin King plaatsnam. Dit is hun debuut album, The Underworld Regime, dat 5 februari uitkomt op Indie Records. Shagrath en King worden op deze plaat bijgestaan door Ice Dale (o.a. Enslaved), Frost (o.a. Satyricon) en Teloch (o.a. 1349). De term supergroep is dus eindelijk een keer wel goed toepasbaar en deze plaat lost wat mij betreft zeker zijn verwachtingen in.

Ik sta er zelf altijd een beetje sceptisch tegenover, zo`n supergroep. In muziekland is het net als in de sportwereld: alleen maar goede spelers maakt nog geen goed team. De muzikale kruisbestuiving tussen Shagrath en belangrijkste componist King valt op deze plaat echter wel op zijn plaats. Verwacht inderdaad een mix tussen Dimmu Borgir en Gorgoroth. De vocalen van Shagrath zijn gewoon te kenmerkend en hij zet ook geen andere stem op, dus dan ligt de vergelijking met Dimmu Borgir al snel op de loer. Qua compositie en sound neigt het meer naar Gorgoroth. Het is statisch, het wringt af en toe en de productie is helder, maar toch sfeervol. Kunt u er wat mee? Ik wel!

Vanaf het eerste nummer knalt het er al meteen in en er wordt daarna niet echt meer vertraagt in het eerste nummer, “Devil`s Harlot”. In het tweede nummer, “Post Modern Sadist”, komt wat mij betreft de kruising van stijlen het best tot zijn recht. Slepende midtempo riffs met daaronder toch een aardige blastbeat en de aller kenmerkendste zang van ome Shagrath. Wat mij betreft zijn er nog hoogtepunten in de vorm van “Ghosting” en “Krigsatte Faner”, waarbij niet gezegd moet worden dat de rest van de CD niet goed is, integendeel. De kwaliteit van de nummers is overal bovengemiddeld hoog en dat is misschien ook het kleine manco van deze plaat. Op een gegeven moment heb ik het persoonlijk wel gehoord. Het is niet echt wachten op die ene klapper om de plaat mee uit te gaan. Ik denk echter dat dit voor de fans geen bezwaar mag zijn, die deze plaat dan gewoon ook blind aan kunnen schaffen. (Koos van Marle)

85/100

01. Devil's Harlot
02. Post Modern Sadist