Orphaned Land The Never Ending Way Of ORWarriOR

Website : Orphaned Land

Op 25 januari zal het inmiddels vierde album van het Israëlische Orphaned Land uitkomen via Century Media Records. Het album heeft de titel ‘The Never Ending Way Of ORWarriOR’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2004 stammende ‘Mabool’. Het moge dus duidelijk zijn dat de band de tijd heeft genomen voor deze release. Na het album enkele malen beluisterd te hebben kan ik concluderen dat de band een enorme vooruitgang heeft geboekt. Orphaned Land werd in 1991 door vier Israëlische studenten opgericht en in 1994 kwam uiteindelijk het debuutalbum ‘Sahara’ uit dat voorzien is van stevige death metal gemixt met oosterse invloeden. Na het uitbrengen van ‘El Norra Alila’ in 1996 duurt het tot 2004 voordat het derde album ‘ Mabool’ uitkomt. Mede door de moeilijke positie van Israel en omdat het land natuurlijk ook niet een van de makkelijkst toegankelijke gebieden is toert de band maar mondjesmaat. Echter gedurende de jaren weet de band toch een vaste fanbase op te bouwen en zo zal de band later dit jaar in ieder geval te zien zijn op het Duitse Wacken open air festival.

Het nieuwe album bestaat uit een episch verhaal dat is opgedeeld in drie delen over het gehele album en beslaat in totaal 15 nummers waarbij de stijl van de songs varieert van melodieuze death metal tot progressieve passages en natuurlijk worden ook de oosterse invloeden niet geschuwd. Tevens is het album voorzien van vele lagen en zangstijlen die wisselen tussen cleane zang, grunts, growls waarbij zowel in het Engels als ook in Hebreeuwse, Arabisch en Jemenitisch word gezongen. Tevens wordt de band bijgestaan door het Arabic Orchestra Of Nazareth die de songs voorzien van mooie arrangementen en klassieke passages.

Het eerste deel van het album, getiteld ‘Godfrey's Cordial - An ORphan’s Life’ opent met “Sapari”, een degelijke song waarbij zangeres Shlomit Levi de hoordrol vervult en Kobi Farhi de cleane zang verzorgt. De song bevat pakkende ritmes en veelal oosterse invloeden. Het volgende “From Broken Vessels” begint met een mooi piano intro en uitstekend gitaarwerk waarna een diepe grunt wordt ingezet. Het nummer doet me in de verte wel wat aan een band als Opeth denken. “Bereft In The Abyss” is vervolgens een rustig akoestisch tussendoortje dat tevens de inleiding is naar “The Path Part 1 – Treading Through Darkness” waarna al snel de hardere kant van de band naar voren komt. Ook de volgende songs bevatten heerlijke grunts, donkere gesproken teksten, felle gitaarpartijen en dat alles wordt veelal ondersteund door uitgesponnen akoestische, veelal oosters aandoende stukken al dan niet voorzien van mooie keyboardpartijen en symfonische passages. Ook de volgende twee delen bevatten zowel enkele hardere stukken, zoals het ruim acht minuten durende “Disciples Of The Sacred Oath II” maar zijn ook voorzien van rustige dromerige momenten in de vorm van het akoestische “His Leaf Shall Not Wither “ of het mooie “New Jerusalem”. Ook in het laatste deel van dit album, dat als een compleet verhaal is opgenomen valt veel te ontdekken. Iedereen die de band van voorgaand werk al kent moet dan ook zeker de moeite nemen om dit album eens te gaan luisteren, verder is dit album ook een aanrader van fans van het meer progressieve werk.

Al met al is het een hele zit het album, dat in totaal zo’n achtenzeventig minuten beslaat, in een keer te beluisteren maar door de vele afwisselingen verveelt het album geen moment. De zes jaar die de band aan het album heeft gewerkt zijn duidelijk terug te horen in de veelzijdigheid van de songs, werkelijk elk detail is uitgewerkt en ik moet dan ook bekennen dat dit absoluut het beste werk van de band tot nu toe is. De mix lag in handen van niemand minder dan Steven Wilson (Porcupine Tree), het geluid is dan ook glashelder en behoorlijk vet. Steven, die op het album ook enkele gastbijdragen heeft geleverd op keyboards heeft dan ook prima werk afgeleverd, klasse!!

Part I: Godfrey's Cordial - An ORphan's Life
01. Sapari
02. From Broken Vessels