Oceansize Self Preserved While The Bodies Float Up

Superball Music

Oceansize

De vijf koppige band Oceansize uit Manchester, opgericht in 1998 maakt het ons erg moeilijk met hun muziek. Het is niet slecht, maar heel lastig te plaatsen. Ik hou het maar op een mix van progressieve rock met postrock, metal en stoner en vele invloeden van onder andere Radiohead, Pink Floyd en Tool. Maar de band kan net zo goed geplaatst worden tussen bands als Porcupine Tree, Gazpacho en Pure Reason Revolution.

Ik heb begrepen dat ook de eerdere albums van de band in hetzelfde straatje liggen, echter met het eerdere werk ben ik niet echt bekend. Het nieuwe album heeft de titel ‘Self Preserve While The Bodies Float Up’ meegekregen en dat dekt wat mij betreft de lading wel. Deze schijf heeft dan ook de nodige luisterbeurten nodig om er wat over te kunnen vertellen. Het eerste nummer “Part Cardiac” begint stevig met een lekker tempo, waarbij ik tevens enige stoner invloeden bespeur. Tijdens het volgende “Superimposer” bemerk ik vooral bij de gitaren wat meer de progrock melodie en verder is de song voorzien van uitstekende samenzang. Het tempo ligt lekker hoog en de drummer zorgt voor een stevig geheel. Verder moet ik zeggen dat zanger Mike Vennart een alleraardigste stem heeft. Ook de song “Build Us A Rocket Then...” is een pittig nummer, hierbij draait het weer om de juiste melodie en uitgekiende gitaarlijnen. Het lange “Oscar Acceptance Speech” bevat een behoorlijke dosis mooie piano partijen en heeft duidelijk een rustiger tempo dan de eerder genoemde nummers. Hier en daar is de song nog wat slepend, maar echt stevig wordt het niet. Het album gaat vervolgens verder met het rustige “Ransoms”, gevolgd door het eveneens zeer dromerige “A Penny's Weight“ Ook “Silent/Transparant” is een lange song van ruim acht minuten. Ook deze song is zeer melodieus en bevat de nodige progrock invloeden. “It's My Tail And I'll Chase It If I Want To” kent dan vervolgens een rustige opbouw, maar na een halve minuut gaat het er toch weer stevig aan toe, waarbij het geluid bijna tegen metalcore aanleunt. “Pine” is dan weer voorzien van rustgevend gitaarspel en dromerige zanglijnen waarna het album wordt afgesloten met de song “SuperImposter” waarbij de link met Pink Floyd snel gemaakt kan worden.

De opnames van het album vonden overigens plaats in de wereldberoemde Abbey Roads studio’s en het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het album voorzien is van een prima sound. Verder bestaat Oceansize uit een groep zeer getalenteerde muzikanten, maar ondanks de prima songs zal deze release toch slechts geschikt zijn voor een select publiek. (Talitha Martijn)

01. Part Cardiac

02. SuperImposer

03. Build Us A Rocket Then...